Oppskrifter

10 smarte lunsj-bokser for liten og stor

Vi har startet på et nytt skoleår og hva er vel ikke bedre da enn ideer til enkle, smarte lunsj-pakker til barna?

Milliarder av cellefabrikker jobber på spreng for å produsere energi til aktive barn i lek og for å lage budbringere eller signalstoffer for best mulig sinnsstemning, konsentrasjon og hukommelse for våre søte små. Legg forholdene best mulig tilrette for trivsel og læring ved å sende med rene råvarer rik på nødvendige byggeklosser til lunsj.

Gå til innkjøp av praktiske bokser i flere fasonger og størrelser (NB! husk de skal være BPA-frie!). Jeg har firkantede bokser inndelt i flere rom, runde termobokser til varmmat og yoghurt og småbokser til nøtter og bær. Blir det mange bokser å holde orden på, så gå til innkjøp av små tøyposer som samler dem i småttens sekk.

10 smarte lunsj-bokser til skolestart

Tenk at du skal sikre barnet ditt smarte fettsyrer, gode proteinkilder og naturlige karbohydrater og at det alltid bær være med en grønnfarge. Bruk smør, hummus og bredbart kokosfett fremfor omega-6-rik margarin. Velg kjøttpålegg med kortest mulig innholdsfortegnelse og lag påleggsalater av kjøttrester fra middagen igår. Velg ren fisk og fiskepålegg. Grønne salatblader, en grønn smoothie, spirer, sukkererter, agurkstaver med skall er eksempler på grønnfarger som lett lar seg pakkes inn til lunsj. Tenk 2-3 regnbuefarger når du pakker lunsjboksen. Jeg sender med oppskjært frukt av flere typer og ikke ett helt eple, fordi den da gjerne ikke blir spist og fordi ulike sorter/farger kommer med forskjellige byggeklosser. La ikke brødskiven spille førstefiolin, men skjær skivene tynne og vær raus med pålegg og tilbehør. Kok gjerne egg på kvelden så du har lunsjboksegg klare til neste dag,- eller aller helst: pakk lunsjboksen sammen med barna når dere har god tid omkring kveldsmaten, og få en roligere start på dagen!

1. Grovbrød med smør, salatblader, skiver av gulost og paprika/reddik/agurk, eplebåter og nøtter.
2. Grovbrød med påleggsalat av kylling, majones og karri, grønn salat og blåbær. Du lager majones selv på 2 min. om du vil ha kontroll på ingrediensene (LINK)

SONY DSC3. Gresk yoghurt, frosne bær, honning og hakkede nøtter/frø/havregryn eller hjemmelaget frokostblanding. Lag på lag blir dette fantastisk delikat, eller kjøp en boks slik jeg har med eget rom for frokostblandingen.

4. Hjemmelaget knekkebrød, ostestaver, grønnsaksstaver, brokkolibuketter og rømmedip

5. Havregrøt med kvernede nøtter/frø, kaneldryss, rosiner og lønnesirup, eplebiter. Send gjerne med en bærsmoothie som dessert. PS! Legg eplebitene rask ned i en vannskål med litt sitron i, så blir de ikke misfarget og brune når barna skal spise dem.

6. Varme middagsrester eller supper sendes sammen med hjemmelaget knekkebrød med smør. Som dessert så sender du med litt frukt og bær i sesong, f.eks. plommer. Jeg har akkurat frosset ned plommer i passe porsjonsposer etter å ha fjernet steinen. Disse blir rørt plommesyltetøy i en blender gjennom vinteren. Koker du plommene så taper du mye næring….

SONY DSC7. Mettende grønn salat med grønne salatblader, vårløk, quinoa, kokt egg, lett ristede nøtter og olivenolje-vinaigrette, biter av ost/blåmuggost, grovbrød, smør.

De 3 siste tipsene er wraps. For enda mer wrapsinspirasjon, les Matpakkemagi med wraps

8. Wraps av speltlefse med kjøttpålegg og ost, agurkstaver, cherrytomater og bær.

9. Wraps med sennep, rester av kylling, avokado, grønn salat og spirer. Kanskje med en liten boks frosne bær og gresk yoghurt som dessert?

10. Wraps med naturell smøreost, dill, vårløk, agurkstaver og varmrøkt makrell. Jeg brukte peppermakrell og disse ble raskt Karolines favoritt. Supert å bruke de minste fete fiskene for færrest tungmetaller i fiskekjøttet (eks. ansjos, sardiner, sild og makrell).

Nytelsestips

Vær bevisst på å fylle dagene og ukene fremover med meningsfullt innhold for DEG. Har du familie, så sett dere gjerne ned og lag punktlister hver for dere med “hva som kan gjøre deg glad på en mandag”.

Se på hverandres punktlister og snakk om hva det kan gå an å få inn på hverdagskalenderen av “lykke-punkter” for liten og stor.

Det blir så mye enklere å være bevisst på å glede hverandre litt mer i hverdagen, når de på forhånd har delt med deg hva som kan glede dem.

Med ønske om mange flotte øyeblikk til nytelse

Berit