Oppskrifter

Avokadoegg

Avokado er en næringsbombe. Spiser du to spiseeskjer avokado, får du faktisk i deg omkring 20 vitaminer og mineraler, samtidig som du senker kolesterolet.

Varm avokado? Jepp, det er så utrolig godt! Jeg lover. Det kjennes nesten ut som om den smelter i munnen.

Dessuten; en hel middels stor avokado inneholder ca. 21 gram fett. Det meste av dette er imidlertid umettet fett. Avokado er svært vitamin-og mineralrik. B-vitaminer, C-vitaminer, E-vitaminer og K-vitamin, samt kalium, magnesium, kobber, jern og sink får du i deg med denne nydelige dipen. Pantotensyre og niacin finner du også i avokado; godt for forbrenningen. Avocado har et høyere fiberinnhold enn all annen frukt, med sine 6,3 gram per 100 gram avokado.

Dette er en smart og kjempegod rett som anbefales på det varmeste. Oppskriften er hentet fra «12 uker til en smalere midje»

Prøv også:

 

Ingredienser

porsjoner

Avokadoegg

  • 1 moden stor avokado
  • 2 øko egg
  • 1 ss revet parmesan eller mozzarella
  • litt kvernet pepper
  • litt havsalt
  • ønsket smakstilsetning

Slik gjør du

Avokadoegg

  1. Sett ovnen på 175 grader.
  2. Del avokadoen på midten og fjern steinen.
  3. Lag en god grop slik at det blir plass til egget – ellers renner det over.
  4. Legg avokadohalvdelene  i en ildfast form.
  5. Knekk et egg i hver halvdel.
  6. Strø over ost, salt og pepper og ønsket smakstilsetning.
  7. Stek midt i ovnen i ca. 20-30 minutter.

Tips: Du kan gjerne bruke en rekke ulike smakstilsetninger til den varme avokadoen, f.eks.  sprøstekte baconbiter, rødløk, gressløk, oregano, hakket tomat etc. Finn din egen favoritt.