Video

Berit Nordstrand-metoden trinn for trinn

Endring av livstil og kostvaner gir resultater

Med noen enkle råd og klare mål har Ida, Mikael og barna etter få uker erfart at relativt små endringer kan gi gode resultater. Nikolai oppnådd imponerende resultater. Han kjenner på en indre ro, sover bedre, er mer glad og fokusert og har fått både matlysten og hudfargen tilbake. Han har også redusert medisineringen sin. Han er virkelig på vei inn i et nytt liv.

Men vær forberedt på å takle noen motbakker når du og/eller familien din velger å endre livsstil. Med enkle verktøy – en tydelig målsetting, faglig inspirasjon, premiering av milepæler og mer nytelse underveis, vil selv den minst motiverte kunne trives på vei mot målet.

Motivasjon
Lag en liste som tydeliggjør hvorfor du ønsker en endring. Fokuser på styrken i målet ditt. Hvilke verdier representerer dette målet? Hvis du har at barn med uro, vanskelig sinnemestring, ADHD, eller andre adferdsutfordringer, kan svaret på hvorfor det er viktig å endre kostvaner og livsstil være at ”du får et gladere og mer velfungerende barn”. Det må vel være den aller beste motivasjonen for endring!

Og hvis målet ditt er vektreduksjon, oppleves det mye sterkere og viktigere hvis intensjonen er å bevare helsen eller kunne leke fritt og ubesværet med barna fremfor ”bare” å bli tynnere eller 10 kilo lettere. Still deg spørsmålet ”hvorfor er dette viktig for meg?”.

Tydelige mål
Når du setter deg mål blir du bevisst forskjellen mellom det du har og det du ønsker. Da blir det også enklere å planlegge veien til målet – altså hvordan du kan oppnå ønsket resultat. Jeg hjelper deg med tips, verktøy og metoder, men du må selv formulere realistiske, motiverende og oppnåelige mål. Visste du forresten at bare det å skrive ned målet ditt øker sannsynligheten for måloppnåelse? Hvis du i tillegg deler målet ditt med andre, øker du sjansen for å lykkes ytterligere.

Premiering og feiring

Vi mennesker har så lett for å velge minste motstands vei. Jo mer du roser og belønner deg selv på en konstruktiv måte, jo enklere takler du motstand mot endring. Vær bevisst på å feire fremgang og hver minste seier. Premieringen kan være kino, konsert, en hyggelig familieaktivitet eller bare noe så enkelt som et rungende ”yes, yes, yes” inni deg.

Stø kurs

Hold deg til programmet du har startet på. Før gjerne loggbok som gir deg oversikt over middagsplaner, kveldskos og aktiviteter. Du kan også skrive opp mål du eller familien har satt dere og premier dere har gjort dere fortjent til. Det er viktig å heie på seg selv og andre!

Det kan også være lurt å formulere en ”kriseplan” som kan hjelpe i perioder med ambivalens eller plagsomt søtsug. Kriseplanen dreie seg om noe så enkelt – og hyggelig – som å ringe en venn, ta et varmt bad, gå en tur eller lage noe smart og godt søtt.

Bruk verktøykassen med gode tips til alt fra endring av måltidsrytme, innkjøpsrutiner og middagstips med riktige byggeklosser til stressmestring.

Fra æsj til nam

En av motbakkene du med stor sannsynlighet vil støte på, er barn som sier ”æsj”. For å hjelpe dem med å venne seg til nye smaker kan du gjøre dette:

  • Lag en liste over matvarer som ikke faller helt i smak
  • Tilvenn en ny smak av gangen – demp smaken ved å gjemme den blant kjente råvarer
  • Bruk enkle byttetriks og erstatt næringsfattige raffinerte råvarer som sukker, siktet hvetemel og lys pasta med næringsrike rene råvarer (se ”12 uker til et sunnere liv”)
  • Tilberede råvarene på forskjellige måter. Smaksopplevelsen påvirkes nemlig ikke bare av lukt og smak, men utseende, konsistens og rammen rundt måltidet
  • Ikke bland ingrediensene på tallerkenen. Barn liker å holde smakene adskilt
  • Gi rettene morsomme navn som for eksempel “Ugly soup” (=grønnsakssuppe)
  • Premier resultater som skissert over

Belønningen i form av et friskere, gladere barn eller merkbare resultater på egen kropp og eget sinn er den ultimate premien du høster av moderate kostholds- og livsstilsendringer. Små skritt blir virkelig store steg over tid.

Med nye, godt innarbeidede vaner vil du ikke ønske deg tilbake. Du vil oppleve at gevinsten du høster i form av bedre livskvalitet for liten og stor virkelig er verdt innsatsen undervegs.

Lykke til! Jeg heier på deg!