Video

Berit Nordstrand-metoden trinn for trinn

Hvordan påvirker stress og mas barnas tilstand og utvikling ?

Er det sånn at det bare er vi voksne som er i tidsklemma, og som føler på et konstant stress? Jeg tror barna våre føler vel så mye på dette som vi selv gjør. De skal oppfylle skolens krav, både fysisk og mentalt hver eneste dag. De skal være med på aktiviteter etter skoletid, henge med i vennegjengens utvikling og i tillegg skal de bruke tid på ting de liker best å gjøre selv. En hektisk hverdag kan man trygt si at barna våre også har.

Så, hvordan påvirker dette barnas tilstand og utvikling ?

De fleste klarer nok å henge med, men utfordringene som følger med stress kan bli store som fjell, spesielt for personer med atferdsproblemer.

Man kan se at stress øker impulsivitet og dette er noe mange med atferdsproblemer sliter ekstra med. Når økt impulsivitet resulterer i store følelsesutbrudd med påfølgende handlinger i hverdagssituasjoner, kan det skape mange vonde opplevelser for både personen det gjelder og de rundt. Mange barn med atferdsvansker opplever ofte mye konflikt i hverdagen, noe som kan resultere i fysiske spenninger. Økt spenningsnivå i kroppen kan igjen ha en triggende effekt på nedsatt konsentrasjon og oppmersomhet. Behandling som kiropraktikk og fysioterapi oppleves derfor av flere som positivt. Personlig bruker jeg også avspenningsøvelser og enkle pusteøvelser for å skape ro og redusere anspenthet hos både barn og voksne. Forledrene til barna med ADHD vil også ofte ha økt stress og spenninger som bør behandles.

Hos barn med ADHD viser det seg at aktivitet i prefrontale cortex i hjernen, som styrer atferdskontroll, er nedsatt. Både fysisk aktivitet og avspenning kan ha en økende effekt på aktivitet i prefrontale cortex. Slike tiltak sammen med endring av kosthold bør være første prioritet før en går til medisinering av ADHD. Endring av livsstil har vist stor effekt på mange plager som for eksempel blodtrykk, kolesterol og lette psykiske plager.

Gi barnekroppen bedre vilkår for utvikling av hjernens samspill med kroppen

Alle barn trenger fysisk aktivtet for å utvikle nervesystemet, hjernen, muskulatur og hormonsystemet. Å ta seg tid til nyttige øvelser for hjerne og kropp er noe man vil få igjen for med tiden. Hjernens samspill med kroppen avhenger i stor grad av hvilke stimuli man gir kroppen. Fysisk aktivitet har mye å si for hjernens utvikling hos barn og det er viktig å utfordre kroppen med stadig nye bevegelser og bevegelsesmønstre. Å blansere på en ball eller øve på å stupe kråke vil skape mange nye nerveforbindelser i hjernen som ikke bare vil gi bedre kroppskontroll men som også vil gi hjernen stimuli som hjelper til kognitiv utvikling.

Studier har vist at barn med ADHD har stor nytte av å aktivisere de store muskelgruppene. Spesifikke øvelser som i noen tilfeller inneholder rytme og finmotorikk for å stimulere og utvikle spesielle deler av nervesystemet og hjernen kan også ha postiv effekt.

Gi rom for ro og frihet fra kravoppfyllelse

Jeg tror mye handler om å gi barna, uansett utgangspunkt, gode verktøy for å takle hverdagsstress. Å kople ut og slappe av er ikke bare noe vi voksne trenger. Barn trenger også tid hvor det ikke skjer noe som helst. Tid til å bare være og kanskje til og med kjede seg litt. Hva med å la barna være mere ute på fritiden og kanskje mindre på skjerm? Bare det å komme ut i frisk luft og la øynene hvile på lanskapet rundt oss gir ro og virker dempende på stress for de fleste. At Ipaden frister mer enn å ta en tur ut kan kanskje mange voksne kjenne seg igjen i også, men det er som med mange andre valg vi må ta i hverdagen… Det som i øyeblikket virker enklest og mest behagelig er sjeldent det som gir noe nyttig i lengden. Ferdigpizza eller middag laget fra bunnen av? Tur i skogen eller slappe av i godstolen? Heisen eller trappen? Vi må lære barna våre å ta de smarte valgene. Det betyr at de også må få oppleve det positive ved å velge smart. Kanskje ikke en langtekkelig tur i skogen gjør at barnet blir fristet til å være med ut neste gang. Forsøk å sette deg i barnas situasjon. Hva synes de er gøy når det kommer til stykket ? Se tilbake. I hvilke situasjoner har du sett barnet ditt rolig, glad og fri ? Hva kan du gjøre for å skape flere slike situasjoner ?

Noen ideer til hverdagsro

  • Gå ut en tur uten å ha noe mål. Kanskje turen blir lengre enn du hadde tenkt når dere først er i gang. La tiden være åpen for det dere måtte møte på veien. Kanskje dere kommer inn i en god samtale eller oppelver noe uventet. La barnet styre hva som skal skje.
  • Kontakt med dyr kan være et nyttig verktøy, spesielt for barn med atferdsproblemer. Har du hund, eller kjenner du noen med hund i nabolaget ? Kanskje dere kan få låne den, gå tur og leke med den ?
  • Gjør avspenningsøvelser sammen.
  • Sett på en lydbok. Å lytte til historier gjør at man skaper bilder for historen i hodet selv. Dette er en fin måte å lære seg å visualisere på, skape sin egen fantasiverden og kople ut fra den virkelige verden.
  • Sett på rolig musikk. Barn liker også musikk og ikke bare barnesanger. La barna få oppleve flere sjangere.

Mindfulness

Det å leve i nuet er kanskje noe de fleste barn er flinkere til enn oss voksne. Men med økt press i skolehverdagen og på fritidsarenaene er det mange barn som går i samme tankemønster som oss voksne. Man tenker på alt man skal få til, hvordan man skal se ut, hva andre tenker om en og hvilke resultater man kommer til å få på prøver og eksamner. Å lære seg til å legge disse tankene til side og konsentrere seg om hva som skjer her å nå kan hjelpe til økt ro og konsentrasjon.

Øvelser

Nicolai fikk spesifikke øvelser for avspenning i tillegg til økt fysisk aktivitet. Dette påvirket konsentrasjonen og hans følelse av glede og mestring. Avspenningsøvelsen kan du også gi barna dine, uansett utgangspunkt og alder.

Øvelsen gjør du slik :

  • Ligg på ryggen og la hendene hvile på magen. Pust inn med nesen og ut med munnen. Kjenn at magen hever seg på innpust og at skuldrene senker seg på utpust.

Hvis du ser at barnet har vanskeligheter med å roe seg kan du med rolig stemme be det kjenne etter at foten slapper av – at leggen og kneet slapper av – og således gå gjennom alle kroppsdelene.

En annen måte å gjøre denne øvelsen sammen med barnet på er å la barnet legge hånden på din mage og kjenne at din mage beveger seg på inn og utpust, og motsatt hvor du kjenner barnets pust. Dette kan være verdifull bevisstgjøring for begge parter.

Gi barna muligheten til å prøve noe nytt

I filmene om Nicolai så vi at han likte den sunne maten og at han synes det var deilig å slappe av på kiropraktorens benk og bare fokusere på pusten sin. Han fikk muligheten til å oppleve dette. Hvilke muligheter gir du barna dine til å få disse gode opplevelsene ? Prøv noe nytt. Kanskje du selv også vil ha utbytte av å gjøre noe nytt og annerledes. Hvis du ikke begynner kommer du heller ikke til å fortsette.

 

Hilsen Eilif Harloff

Partner Eureka Kiropraktikk Helhetsgården