Oppskrifter

Ekte julegrøt – grøten både gane og kropp kan nyte

Ønsker du å spise en litt sunnere julegrøt enn den tradisjonelle risgrøten, så anbefaler jeg deg å prøve denne oppskriften.

Bytt ut raffinert grøtris, strippet for sitt næringsrike skall, med fullkorns grøtris eller råris. På den måten unngår du at raffinert, hvit grøtris tapper deg for næring ved å stjele både vitaminarbeidslag, mineralverktøy og antioksidanter fra kroppen din når den forbrennes til energi. Fullkorns riskorn har alt av arbeidslag, verktøy og plantestoffer i skallet til å forvandle den stivelsesrike kjernen til magisk helsekraft og energi i kroppen din. Grøten blir ikke bare mer næringsrik – den blir også mer smaksrik.

Jeg skal love deg en himmelsk grøt du aldri har opplevd maken til! Forbered deg på litt mer tyggemotstand, og en langvarig metthetsfølelse.

 

 

Ingredienser

porsjoner

Ekte julegrøt

  • 7 dl vann
  • 4 dl råris eller fullkorn grøtris (jeg har brukt Vogels råris)
  • 0.5 ts salt
  • 1 l økologisk helmelk

Slik gjør du

Ekte julegrøt

  1. Kok opp vann og tilsett ris og salt.
  2. La det koke på svak varme under omrøring til vannet har kokt nesten helt inn (ca 10 min).
  3. Spe så med melken og kok opp under omrøring*.
  4. La grøten koke videre i 30-40 minutter til den er passe tykk og spiseklar.
  5. Skru så temperaturen litt ned slik at det såvidt småkoker, så kan du røre i grøten av og til.
  6. Ta gryten bort fra komfyren når melken har kokt inn og sett på lokk.
  7. Pakk aviser rundt kjelen og sett kjelen i stekeovnen på 30 grader i 2-3 timer.

*Da jeg var liten pakket min mor grøtkasserollen inn i avispapir og satte den i stekeovnen på 30 gC i 2-3 timer. På den måten kunne vi komme hjem fra en formiddagstur i byen og kose oss med deilig lørdagsgrøt som hadde laget seg ferdig selv mens vi vare borte. Veldig enkelt og tidsbesparende.

Grøten serveres med kanel, smørøye og ørlite sødme fra rårørsukker/honning/ lønnesirup/rosiner.