Oppskrifter

Epleform m/pekannøtter og kanel

Min svigermor Målfrid kan fortelle historier om epler fra sin barndom på -40-tallet. Den gang familiene kjøpte inn vinterepler i kasser, hvor hvert eple var...

Min svigermor Målfrid kan fortelle historier om epler fra sin barndom på -40-tallet.

Den gang familiene kjøpte inn vinterepler i kasser, hvor hvert eple var pent innpakket i silkepapir. Eplekassene stod i kjelleren gjennom vinteren, og kunne by på «smaken av sommer» helt frem til i februar. Utpå etterjulsvinteren begynte eplene å tape seg, og var det mange igjen da ble de til nydelig eplemos.

Om vi ikke har eplekasser i kjelleren lenger, finner vi nydelige norske epler i butikkene langt utover høsten og vinteren. De byr på nydelige smaker…

Epler kan forebygge hjerte-karsykdom

«An apple a day keeps the doctor away…»

Cellene på innsiden av blodårene våre produserer stoffer som kan utvide blodårene (eks. nitrittoksid) og stoffer som får blodårene til å trekke seg sammen (eks. endothelin-1). Stoffene som får blodårene til å trekke seg sammen, reduserer blodstrømmen i trange blodårer og kan øke risiko for både avleiringer av plakk på åreveggen og tilstopping av blodårer.

Pærer og epler inneholder flavonoiden quercetin, som kan redusere blodåreveggens produksjon av endothelin-1 (ref. Am J Clin Nutr 2008) og derved holde små, trange blodårer litt mer åpne. Slik kan epler være med å forebygge hjerte-karsykdom.

Det er flere hundre ulike flavonoider i frukt, grønnsaker og bær. Det er imidlertid ikke alle som er like effektive i å beskytte mot hjerte-karsykdom. Flavonoid-rik grønn te (ref. Am J Cardiol 2004;93), rødvin/druesaft av røde druer (ref.Circulation 1999; 100), og kakao (ref.J Hypertens 2003;21, ref. JAMA 2003;290) bidrar alle sammen med eplene til å stabilisere og forbedre funksjonen i blodårenes tynne indre cellevegg, endotelet (ref. J Sci Food Agric 2006;86) og kan forebygge hjerte-karsykdom.

Dette trenger du til 2-3 personer

  • 1-2 epler i skiver (2-3 mm tynne skiver)
  • 1 håndfull pekannøtter
  • 1 ts kanel
  • 1 ts rømme
  • litt lønnesyrup

Vask og del eplene i skiver. Behold det næringsrike skallet på. Legg skivene i et tynt lag (gjerne et enkelt epleskivelag) utover i en langpanne. Strø en 1 ts kanel og en håndfull pekannøtter over.

Stekes på 180 gC  i ca 10-15 min til eplene er bakt og nøttene såvidt begynner å bli gyldne.

Epleformen serveres varm, med en ts rømme og litt lønnesirup over.

Så er det bare å kose seg med en nydelig hverdagsdessert!

Prøv også epleterte!