Berits blogg

Fattig uten fermentering

Hver eneste lille skje eller slurk vil berike din tarmflora og styrke helsen din.

Fermentering betyr egentlig bare gjæring og kan skje både ved melkesyregjæring, alkoholgjæring og eddiksyregjæring. Du synes kanskje det høres fremmed og komplisert ut, men det var slik dine forfedre enkelt konserverte friske grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk i sesong den gang de verken hadde kjøleskap, frysebokser eller kjemiske konserveringsmidler. Lite ante de om at menneskets tarmbakterieflora er fullstendig avhengig av slik levende mat hvis kroppen og hjernen skal fungere optimalt.

Omkring 80-90% av kroppens immunforsvar oppholder seg til enhver tid i tarmveggen. Der programmeres og stabiliseres immuncellene av dine tarmbakterier. Fermentert mat beriker tarmfloraen din så den kan gjøre en mye bedre jobb som ”mikroprofessorer” eller lærere for immuncellene på skolebenken i tarmveggen.

Fermentert mat langt ifra fremmed. Både modne oster, spekemat og vin er fermentert. Prosessen øker matens innhold av gode, hjelpsomme bakterier og enzymer som bidrar til oppklipping av protein til oppsugbare aminosyrer. De kan spalte koplinger som letter opptaket av både aminosyrer, mineraler og antioksidanter i maten. De produserer vitaminer, nye bioaktive forbindelser av fytokjemikalier, kortkjedet fett (SCFA) fra fiber, sin egen antibiotika mot lumske bakterier og en rekke forbindelser som beskytter deg mot kreft.

Uten levende, fermentert mat med en rikdom av bakterier og enzymer så blir tarmsamfunnet ditt fattig. Det kan bety både overvekt, magetarmbesvær, betennelser og helseplager. Nå som vi vet hvor avgjørende et rikholdig tarmbakteriesamfunn er for en frisk kropp, sterk psyke og klar hjerne, så er det bare å hive seg i gang med superenkel fermentering. Du gjør det for både smaken, fordøyelsen og for helsas skyld.

Ikke noe for deg? Det vet du ikke før du har forsøkt….

Enkelt utstyr:

  • Glass i 1 og 2 liter a la ”Norgesglass”
  • Uraffinert salt eks. Helios sitt havsalt, keltisk havsalt eller himalayasalt
  • Trefjøl og skarp kniv
  • Glassboller
  • Stamper i stein, tre eller plast som skaftet til en morter, en tresleiv eller kjøttklubbe)
  • Rivjern eller foodprosessor med plate som river grønnsaker
  • Evt et lokk med vannlås (som på vinballongen) for et anaerobt miljø og enda flere melkesyrebakterier.

Våre forfedre gravde gjerne ned maten eller fermenterte den i sekker av geiteskinn. Det holdt oksygenet borte og sikret anaerob fermentering og flere melkesyrebakterier. Bruker du lokk med vannlås så skaper du også et anaerobt miljø, og tilsetter du litt syre som for eksempel eddik eller sitron så får du fravær av oksygen og en pH som får melkesyrebakteriene til å stortrives.

Det finnes ”start-kulturer” å få kjøpt som kan produsere melkesyre, slik som kefirkorn til kefir og kombucha-SCOBY til kombucha, men du kan også fermentere uten ”start-kultur” av kjøpte bakterier om du vil. Alt du trenger for å komme i gang er litt utstyr, ferske råvarer og en saltlake.

Eksperimenter med ulike typer fermentert mat og drikke. Hver eneste lille skje eller slurk vil berike din tarmflora og styrke helsen din.