Berits blogg

GlutenFRI for ALLE?

Å kutte ut gluten betyr ikke at kostholdet nødvendigvis blir sunnere.

Det er nå blitt trendy å være glutenfri og stadig flere hiver seg på bølgen hvor du styrer unna både hvete, bygg og rug. Det kommer stadig flere glutenfrie produkt i butikkhyllene og de fleste som velger disse varene har hverken cøliaki, overfølsomhet for gluten eller hveteallergi.

Det å være glutenfri betyr både å styre unna brødvarer og produkt tilsatt gluten, slik som en god del sauser, ferdigmat og halvfabrikata. Men dette betyr ikke at kostholdet nødvendigvis blir sunnere. Ferdige glutenfrie melblandinger kan være både fiber-og næringsfattige og også særdeles stivelsesrike.

Glutenfrie produkt er gjerne fattige på både plantestoffer, B-vitaminer, kalsium, jern, sink, magnesium og fiber.

Velg derfor heller naturlige glutenfrie korn og frø slik som bokhvete, hirse, quinoa, mandelmel, kikertmel , amaranth og liknende. Sikre deg også vitamin-og mineralrikdom gjennom mer grønnsaker, spirer, urter, krydder, nøtter og frø.

GLUTENFI uansett? Nei takk.

Styrer du unna både hvete, bygg, rug og gjerne også havre som alle i fullkornsvarianter og i fornuftige mengder gir deg vitaminer (B-vitaminer), mineraler (jern,kalsium, sink, magnesium) og fiber? Ja da bør du sikre deg at de råvarene du erstatter dette med bidrar med like mange smarte næringsstoffer eller byggeklosser. Har du hverken cøliaki, hveteallergi eller overfølsomhet for gluten, så varier gjerne mellom næringsrike, gamle kornslag (urkorn som enkorn, emmer og øko spelt), nøttemel og frømel både for næring og smak.

Studier viser at fullkorn kan bidra til å redusere det ugunstige kolesterolet, forebygge bukfedme, type-2-diabetes, hjerte-karsykdom og flere typer kreft.

Styr unna ferdigbakst tilsatt gluten – de groveste brødene er gjerne tilsatt mest for at disse skal fremtone luftige for kunden. Bak selv, det tar hverken mye tid eller koster mange kronene. Av en kilo emmer til omkring 40-50 kr, så baker du to brød. En brødpris på kr.25/brød er ikke kostbart. Det du vinner er både bedre smak, økt holdbarhet og flere byggeklosser per kalori.

Foretrekker du en glutenfri start på dagen? Prøv:

Kan overfølsomhet skyldes ubalanse i tarmfloraen?

En finsk studie ved Tampereuniversitetet viser at russere i Karelen like over grensen fra Finland har en større, mer sammensatt og aggressiv bakterieflora enn sine nordiske naboer. Likevel har de seks ganger færre tilfeller av diabetes, fire ganger mindre astma og ikke på langt nær den samme utviklingen i intoleranse for hvetegluten som folk i Vesten – dette til tross for at de spiser like mye hvete og av samme kvalitet. Forklaringen kan være at de lever slik finnene gjorde for 50 år siden og har flere bakterier å bryne seg på i sine nære omgivelser.
  • Her kan du lese et tidligere blogginnlegg om hva urkorn egentlig er og om hvorfor jeg anbefaler bruk av gamle hvetesorter i matlagingen: Urkorn KAN