Oppskrifter

Gratinerte bær

Gratinerte bær er en klassiker som faller i smak både hos liten og stor.

Midt i bærsesongen er det flott å kunne kose seg med skogens og bærhagens nytelser.

Vil du tilfredstille søtsuget på en helsefremmende måte er søte, fargerike bær og litt lønnesirup en utmerket måte å pirre dine smaksløker på. Sødmen i både bær og lønnesirup gir deg utrolig mange nyttige byggeklosser – kos deg litt ekstra nå som bærene er i sesong.

Bringebær

Bringebær byr på et rikt utvalg av antioksidanter og betennelsesdempende stoffer. De ulike stoffene seiler under mange forskjellige navn – f.eks. antocyaniner, flavonoider (quercetin, kaempferol), flavonoler (katechiner, epikatechiner), flavonoide glykosider (tiliroside), tanniner, hydroksy benzosyre og stilbenoider (reservatrol). Bringebær kan i tillegg bidra til å aktivere cellefabrikkenes eget antioksidantforsvar. Det greier de ved å tilby fabrikkene mangan til produksjon av «superoksyd dismutase» – en supersterk gnistslokker.

Ved å slokke gnister fra forbrenningen, beskytter du både dine cellefabrikker og dine genoppskrifter mot gnistskader og du forebygger kreft.

Plantestoffene styrker også immunforsvaret ditt. De bidrar til at betennelsesreaksjoner startes når det er hensiktsmessig og avsluttes når kampene er over. Dette greier plantestoffene ved styre aktiviteten i enzymer som setter igang og som avslutter betennelsesreaksjoner. (Jeong JB et al 2010, Food and Chemical Toxicology, Wang CY et al 2011. J Ag & Food Chem)

Fordi bringebær er rene antioksidantbomber, så er de flotte bidragsytere i reduksjon av oksidativt stress i kroppen din.  Lidelser som idag koples til økt oksidativt stress, slik som overvekt, diabetes 2, hjerte/karsykdom og kreft, kan derved bedres og forebygges. Konsentrasjon, oppmerksomhet, humør og hukommelse kan også styrkes ved demping av okidativt stress.

Visste du at plantestoffer i bringebær også er vist å kunne øke forbrenningen i fettceller?

Forskning på en formindelse kalt bringebær-keton (rheosmin) viser at disse kan øke enzymaktiviteten, oksygenforbruket og varmeproduksjonen i visse typer fettceller. (Park KS 2010. Planta medica)

Blåbær – hele norges vindunderbær – er også proppfulle av nyttige antioksidanter. Helsefordelene kan du lese mer om i bloggen om sommersalat med bær.

Lønnesirup

Lønnesirup er en god mangankilde. I to teskjeer (ts=5 ml) lønnesirup finnes >20% av den mangan du trenger iløpet av en dag og også noe sink – dette med knappe 35 Kcal. Mineralverktøyet mangan hjelper en rekke enzymer i kroppen din – enzymer som er sentrale i energiproduksjonen i cellefabrikkene. Mangan bidrar også som nevnt ved å aktivere cellefabrikkenes egne antioksidantstyrker. Bytt ut raffinert sukker med naturens søtkilder og du får nydelige smaker og helseeffekt med på kjøpet.

Sink er en kraftig antioksidant i seg selv og bidrar i tillegg til å holde blodåreveggen glatt slik at små LDL-kolesterolpartikler ikke avleirer seg like lett i åreveggen. Både mangan og sink kan bidra til å stabilisere og å styrke immunforsvaret (ref. Am J Clin Nutr 1997;66)

Lønnesirup gir nydelig søtsmak og er en flott erstatning for raffinert sukker når du vil ha noe søtt. Både honning og lønnesirup kan by på både antioksidantkraft, mineraler  og nydelige smaker.

 

Dette trenger du til 4 porsjoner:

  • 4 eggeplommer
  • 2 ss lønnesirup
  • 4 ss ekte rømme eller creme fraiche
  • 1 vaniljestang
  • 350-400 gram friske eller fryste bær

Pisk eggeplommer, frøene av vaniljestangen og lønnesirup luftig og kremete over vannbad. Rør inn rømme eller creme fraiche. Fordel bærene i ildfaste skåler og legg kremen over. Stekes høyt i ovnen på 225 g C til kremen har fått litt farge. Serveres straks.

Små biter av frukt egner seg også godt gratinert… for eksempel  kiwi, banan, ananas, plomme, pære og nektarin. Bon appetitt!