Oppskrifter

Grønnsaksstaver og dip

Husk grønnsaker i alle lunsjbokser - til store og små

Barn og unge (og voksne!) spiser ofte mer fruk og grønnsaker når disse er skåret opp i biter og staver. Husk grønnsaker i alle lunsjbokser og ta gjerne med en liten boks med lokk som inneholder en dip eller hjemmelaget dressing for økt nytelse og næring. Sikre deg dine minst «5 om dagen» ved å alltid putte ulike grønnsaker i lunsjboksen – hver eneste dag.

TIPS! Lag en ”tapaslunsj” til barn og unge med ostebiter (harde hvite , skinke, oliven, cherrytomater, salat og biter av brokkoli, blomkål, gulrot og stangselleri. Lag en ”frokostboks” med brød, smør, grønnsaksstaver og pålegg i ulike bokser til barna, så kan de smøre sine egne brødskiver på skolen.

Skjær opp hele regnbuen av grønnsaker, f.eks. cherrytomater, brokkoli, blomkål, sukkererter, vårløk, agurk, paprika, gulrot, nepe, stangselleri reddiker etc. og legg i lunsjboksen sammen med dip eller dressing.

Du kan enkelt lage en dressing ved å blande: 1 ss rømme+1 ts majones+1 ts sitronsaft + havsalt og sort kvernet pepper etter smak, eller du kan prøve noen av disse: