Berits blogg

Havregrøt

Havredyrking kom til Norge for ca. 2 500 år siden. Fra middelalderen og til etter 2. verdenskrig var havre det dominerende kornslaget i Norge. Havregryn...

Havredyrking kom til Norge for ca. 2 500 år siden. Fra middelalderen og til etter 2. verdenskrig var havre det dominerende kornslaget i Norge. Havregryn er naturlig fullkorn med flott næring for kroppen.

Visste du at under to prosent av norsk havre går til havregryn? Det meste går altså til dyrefôr.

Havre inneholder kostfiberet betaglukan, som senker kolesterolet, stabiliserer blodsukkeret og reduserer risikoen for hjerte-karsykdom

Slik fungerer havre i kroppen

Kostfiberet betaglukan, som det er svært mye av i havre, senker kolesterolnivået i blodet ved å danne en slags gele. Geleen fanger opp gallesyrer som skilles ut fra galleblæren som et slags fordøyelsessekret. Mye av gallesyrene suges tilbake igjennom  tynntarmveggen – de resirkuleres. Når betaglukan-geleen binder gallesyrer slik at de skilles ut av kroppen, må leveren lage nye gallesyrer til mer fordøyelsessekret. Leveren lager gallesyrer av råvaren kolesterol. På denne måten minsker innholdet av kolesterol i blodet når du spiser havre.

Det er relativt lett å få tak i økologiske ingredienser til havregrøt; det foretrekker jeg.

Havregrøt

Dette trenger du til 2 posjoner havregrøt:

  • 5 dl lettmelk
  • 3 dl lettkokte havregryn
  • 1 banan skåret i tynne skiver
  • 1 ts kanel

Hell melk og havregryn i en kasserolle og kok opp under omrøring. La småkoke et par minutter. Serveres med kanel og søte bananskiver; IKKE sukker! Hakk gjerne litt nøtter og frø over for enda flere byggeklosser til kroppen og en rikere smak.

Når du er vant med lite sukker i kosten vil denne havregrøten kjennes søt og god. Kos deg mens du forebygger diabetes type 2.

Vel bekomme!