Oppskrifter

Hva med en pæresnack til kvelds?

Pærer i sesong - Er du den lykkelige eier av et pæretre?

 Ja da kan du snart kose deg med nydelige pærer fra egen hage. Jeg abonnerer på økologisk frukt og får søte pærer levert på døren hver omsdag i nostaligiske gråpapirposer – det gjør meg glad.

Hjemme på gården til min farfar på Inderøy  spiste vi gråpærer rett fra greina på tidlighøsten. Som barn var det topp med  harde og umodne pærer, mens både jeg og magen min nå foretrekker at de får modnes på greina litt lenger.  Det kan fortone seg som om de aldri blir modne utendørs i et ikke  alltid så pærevennlig klima her i Trøndelag, så da får vi jukse litt her nord og ettermodne dem inne.

Vi spiste dem bare hele, men pærer passer fint både som snack, i grønne salater, i desserter og som tilbehør til middagen.

TIPS: Bytt ut eplene i eplepai og terte med pærer, prøv rødvinskokte pærer, pærebiter i grønne salater, smørstekte pærebåter som tilbehør til middagen, pærepure i yoghurt eller helt enkelt pæreskiver som snack.

Visste du at kroppen ikke tar opp all søtsmak fra pære? I tillegg til fruktsukker kommer noe av sødmen i pære fra sukkeralkoholen sorbitol. Den tas opp i beskjeden grad fra tarmen. Du finner sorbitol i flere kjærnefrukt og bær, f.eks. epler, nektariner, plommer, jordbær og kirsebær. Fordi pæren er fiberrik så vil det sukkeret som finnes i pære tas langsomt opp i kroppen og bidra til et stabilt blodsukker. Vi sier at pære har lav glykemisk belastning (GL=glykemic load) på kroppen. I praksis så betyr det at pære bidrar til et stabilt blodsukker.

Ikke alle tåler sorbitol like godt. Noen får luft i magen, magesmerter og diare fordi det binder vann og har lakserende effekter. Det benytter man gjerne når man bruker svisker og tørkede aprikos mot hard mage.

Pærebåter med blåmuggost og spekeskinke

4 personer

  • 4 pærer delt i 4 båter
  • 8 skiver skinke (1/2 skive per pærebåt a 4 båter per pære=2 skiver per pære)
  • tynne skiver blåmuggost
  • grønne bladgrønnsaker eks. rukkola eller babyspinat

Del pærene i 4 båter. Skjær tynne skiver av blåmuggost. Legg en skive ost inntil hver pærebåt sammen med noe bladgrønt. Surr så en spekeskinkeskive omkring og legg det på et serveringsfat. Nydelig snack med byggeklosser!

Studier viser at pæreskallet bidrar med 3-4 ganger flere fytokjemikalier enn pærekjøttet, og omkring halvparten av alt fiber i pæren, så ikke skrell pærene!

Flavonoider med sterk antioksidantkraft slokker gnister i dine cellefabrikker og de kan dempe betennelser. Pærer er proppfulle av slike flavonoider og kan dermed forebygge både diebetes type 2, hjertekarsykdom og kreft.

Forskere har faktisk påvist at enkelte plantestoff kan bedre insulinfølsomheten. Plantestoffene som kalles flavonoider, som finnes rikelig i pærer, er interessante i denne sammenhengen. Inntak av flavonoider er assosiert med lavere forekomst av diabetes type 2 både hos kvinner og menn.  I Nurses Health study viste kombinasjonen av epler og pærer best effekt ift. reduksjon i risiko for diabetes type 2.

 

Referanser 

  • Salta J et al 2010. Phenolic composition and antioxidant activity of Rocha pear and other pear cultivars – A comparative study. Journal of Functional Foods, 2(2): pp.153-157.
  • Wedick NM et al 2012. Dietary flavonoid intakes and risk of type 2 diabetes in US men and women. Am J Clin Nutr;95(4): pp.925-33