Video

Hvor mye plass har du i kroppen?

Det er viktig å lage plass til pust og bevegelse både i hverdagen og i kroppen

En ting er hvor mye tid og plass vi kjenner på i hverdagen. Hvordan dagene forløper og hvordan vi enkelte ganger flyter av sted med letthet i kroppen, og i andre perioder sårt kunne trengt noen ekstra timer i døgnet. Det å ha det trangt i hverdagen, løpe etter klokka vet vi at ikke er så sunt i lengden.

En annen ting er hvor mye plass vi har i kroppen til å nyte og yte i livet. Er det lite plass i topplokket til ekstra påfyll så blir vi lett trøtte og irritable. Er det lite plass i kroppen kan vi også kjenne på mindre energi.

I yoga så er vi opptatt av plass og lengde. Det vil si hvor mye plass vi har mellom leddene våre rent muskulært, og hvor lett vi kan bevege oss uten å kjenne på begrensinger eller smerte.

Jeg pleier å si at de fysiske øvelsen i yoga er min form for pensjonssparing. Jeg har lyst til å ha en kropp som kan være i allsidig bevegelse i dag, men også i fremtiden. Og da må kroppen pleies på samme måte som relasjoner eller ting jeg setter ekstra pris på.

Mange velger i dag yoga som et motsvar til en travel hverdag for å jobbe med stress og uro, skader eller irritasjoner som har satt seg i kroppen. Andre velger å gjøre ulike yogaøvelser for å holde kroppen jevnt sterk og smidig. Det har vist seg at yoga fysisk og mentalt fungerer for mange som en god og nødvendig balanse opp mot mer tradisjonell kondisjons- og styrketrening. En av hovedgrunnene til dette rent fysisk og fysiologisk er at hvis det er lite plass et sted i kroppen, blir hele systemet ditt påvirket i større eller mindre grad. Det at stive leggmuskler kan gi vondt i ryggen, eller støle lår kan påvirke øvre del av rygg er nyttig informasjon for å forstå kroppens bevegelsesmønster.

God plass i kroppen kan i tillegg ses sammen med følgende faktorer for en helhetlig forståelse av egen helse:

  • Fungerer kroppen fysisk og mentalt til å bevege seg allsidig?
  • Tar kroppen til seg næring via et variert kosthold på en god og effektiv måte?

Videre må vi se om kroppen klarer å kvitte seg med avfallsstoffer -og til sist finne ro til hvile og restitusjon.

Dersom disse faktorene fungerer har kroppen større sjanse for å holde på overskudd og vitalitet. Vi har det rett og slett bedre en kropp som kan bevege seg, spise godt, gå på do regelmessig og få nok søvn.

Hvis en eller flere av disse streiker får vi en kropp som mister energi og vitalitet, og det er lettere å bli syk da vi mater cellene med dårlig informasjon og uro via pusten, nervesystemet og stresshormonene våre. Skal der være plass i oss til å fungere godt, så må vi hjelpe kroppen med virksomme øvelser.

Yoga er så enkelt eller komplisert som du selv ønsker å gjøre det, men jeg synes det er viktig å se på hva virkestoffet skal være med en øvelse eller en sekvens. Det er ikke slik at dess mer imponerende en øvelse ser ut for deg eller andre, dess bedre er det for kroppen din.

I klassisk yoga forsøker vi å forene kroppen, pusten og sinnet, slik at vi blir bedre kjent med oss selv. Da velger vi å begynne øvelser som er på et fornuftig nivå, vi øver, repeterer og utvider antall øvelser når kroppen er klar.

Vi har godt av å gi oss selv tid og tålmodighet.

Ukens øvelser for å jobbe med mer plass i kroppen:

  1. Stå på matten med føtter samlet. Flett fingrene og vend håndflater vekk fra kroppen. Løft strake armer over hodet. Jobb med å forlenge øvre del av rygg fra nedre del av rygg.
  2. Stå med bredde mellom føttene dine, litt mer enn en benlengde. Høyre fot og ben 90 grader, og hold overkroppen i bredde med matten. Bøy høyre ben i en 90 graders vinkel, hvor hoftene beholder bredde og du fortsatt jobber med å løfte øvre del av rygg/brystkassen vekk fra nede del av rygg. Armene ut til siden i skulderhøyde. Hold noen pust og gjenta med venstre side.
  3. Sitt på et pledd for mer plass i overkroppen. Strake ben, og rett i overkroppen. Jobb armene opp og ned i pumpende bevegelser for å øke fleksibiliteten i skuldre og rygg.
  4. Sitt med korslagte ben. Behold et løft i overkroppen, og plasser venstre hånd på høyre lår. Høyre arm bak. Med rolige bevegelser og rolig pust, vri øvre de av rygg mot høyre. Hoftene er stabile og ryggraden lang. Gjenta på venstre side.

Lykke til!

Hilsen Siri Tuseth

Satya Yoga og Satya Yogaskole