Oppskrifter

Jordbærsmoothie med rå rødbete

Smaker himmelsk og gjør underverker!

 Vi får i oss altfor lite fiber – beskjedne 20g i snitt mot hele 150g den gang vi levde i pakt med naturen. Hjelpsomme tarmbakterier må lide i mangel på mat. De lever nemlig av å fermentere fiber. Lite fiber betyr en forstyrret tarmflora, som så betyr et forvirret immunforsvar. Benytt derfor anledningen til å lage sjokkrosa jordbærsmoothie med helt rå fiberkraft fra rødbete. Smaker himmelsk og gjør underverker!

Prøv også:

 

TIPS: Blir det smoothie til overs, så kan den oppbevares 2-3 dager i lufttett flaske i kjøleskapet.

 

Ingredienser

Jordbærsmoothie med rå rødbete

  • 300 g øko frosne jordbær (finnes i frysedisken)
  • 1 rå rødbete, skrubbet og delt i fire deler
  • 3.5 dl Tjukkmelk fra Røros (evt. annen syrnet melk)
  • 1 øko sitron
  • 1 ss kaldslynget honning

Slik gjør du

Jordbærsmoothie med rå rødbete

  1. Ha frosne jordbær, rødbete, tjukkmelk og honning i en blender.
  2. Vask sitronen og riv skallet med et zestjern.
  3. Press saften av sitronen. Ha det revne sitronskallet og saften i blenderen.
  4. Kjør blenderen å full fart i ca. 1 minutt, til rødbeten er knust og smoothien er uten klumper.

Så er det bare å kose seg.