Berits blogg

Juleallergi

Mange opplever å være rammet av nok en «juleforkjølelse», men det kan like gjerne dreie seg om irriterte luftveier eller allergi.

Julestjerner, friske juletrær, duftende stearinlys, julekaker og støvete nisser kan by på utfordringer i det julehøytiden ringes inn. Midt på vinteren, langt unna pollenallergisesongen, kan allergiplagene igjen melde seg. Julehyggen som skapes på kjøpesentre, restauranter og i de tusen hjem med blomster, dekorasjoner, mat og juledufter kan gjøre den fine høytiden slitsom for mange. Men det finnes råd.

Om lag 700 000 nordmenn plages av det man kan kalle «juleallergi», viser en undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Allergiguiden. Dette er riktignok ikke en egen allergi, men luftveisreaksjoner, som ofte skyldes irritasjon av luftveiene, men også klassisk allergi.

Mange opplever å være rammet av nok en «juleforkjølelse», men det kan like gjerne dreie seg om irriterte luftveier eller allergi. I en periode hvor pollenallergikeren har lagt vekk sine allergimedisiner og aner fred og ingen fare, kan juledekorasjoner, peiskos og duftlys kanskje være symptomenes syndebukk fremfor virus og bakterier.

Hyggelige juleselskaper med os fra levende lys i små rom, pyntede gjester med alskens parfymedufter og bugnende julestjerner skaper ikke bare hygge – men kanskje også hodepine, rennende nese, røde øyne og plagsom hoste.

Hva er juleallergi?

  • Juleallergi dreier seg strengt tatt ikke om allergi, men om allergikere som reagerer med overfølsomhet mot en rekke av de plantene, matluktene og stearinlysene vi omgir oss med i julen. Allergien kan gi plager som kløende øyne, tett og rennende nese, tung pust, forverret astma, økt snorking og hudirritasjon.

Hva gir typisk juleallergi?

  • Juletre: Mange kan reagere på muggsopp og smådyr i juletreet, gammel pollen som det slipper ut når det kommer inn i varmen eller støv på et plastjuletre.
  • Blomster: Mange vet at de er allergiske for blomsten julestjerne. Planten inneholder slimhinne- og hudirriterende stoffer. Julegleder, liljer, løkplanter (svibel) og tulipaner kan også gi plager.
  • Stearinlys og duftlys: Sotpartikler fra stearinlys sverter ikke bare tak og vegger. De kan også irritere luftveiene, gi tung pust og øke risikoen for infeksjon i lungene. Duftlys kan ha enda flere irriterende forbindelser.
  • Støvete julepynt: Støvallergi er en overfølsomhet mot proteiner fra støvmidden vi omgir oss med.
  • Ved: Vedfyring med bjørk, or, hassel og andre treslag du reagerer på. Det er ikke pollen i bjørkeved, or eller hassel, men det er andre stoffer som frigjøres ved vedfyring som kan føre til symptomer. Her må du prøve deg litt frem.
  • Mat: Matvarer som mandariner, nøtter, julekaker, julekrydder (muskat, nellik, kanel) og julegodteri (kunstige tilsetninger)
  • Parfyme: Parfymedufter fra juleselskapenes mange gjester kan gi plagsom allergi hvis man er ekstra følsom på slike dufter.
  • Røyk: Røyk fra sigaretter og julesigarer er gjerne en del av feiringen ved julebord og selskaper gjennom julehøytiden. Noe som kan føre til reaksjoner hos flere.

TIPS mot juleallergi

  1. Juletre: Spyl juletreet forsiktig før det tas inn og sett det til tørk. Hvis dette ikke hjelper anbefales plastjuletre. Selv plastjuletrær bør spyles for støv før de settes inn i stuen.
  2. Julestjerne: Alternativ til julestjerne kan være julekaktus, alpefiol, ildtopp, roser som ikke dufter, duftfrie orkideer og kristtorn.
  3. Støv: Tørk støv av/vask all julepynt før du setter dem frem
  4. Stearinlys: Velg miljømerkede lys og begrens også antallet. Det kan hjelpe å plassere lysene i glassklokker for å dempe os. De oser mindre om du slukker dem med en lyseslukker. Se etter lys av bivoks eller kjøp batteridrevne kubbe- og telys. Styr unna alt av duftlys og røkelse.
  5. Kakekrydder: Både muskat, kanel og nellik opptrer ofte i julekaker. Prøv deg frem og bytt ut småkaker med klassiske julekrydder om du ikke tåler dem.
  6. Julegodt: Kjøp allergivennlig julegodt, helst søtsaker uten kunstige tilsetningsstoffer. Lag julegodt selv, slik som brente mandler, sjokoladekonfekt og karamell av råvarer du vet du tåler. For inspirasjon se (http://beritnordstrand.no/nottekuler-smarte-konfektbiter-fra-mat-til-sinns/)
  7. Peiskos: Oppbevar all ved utendørs og ikke inne. Lukk dørene i peisen, så mest mulig røyk forsvinner opp i pipen. Sett alternativt batteridrevne kubbelys i peisen dersom du ikke ønsker å tenne ild.
  8. Matvalg: Kos deg med matvarer som kan styrke tarmfloraen, stabilisere immunforsvaret og bidra til å lindre allergiplager (http://www.allergiguiden.no/nyhet/spill-allergimedisinene-gode-med-mat-1/)
  9. Restitusjon og hvile: Gå turer ute slik at du kan puste i frisk sjø- og fjelluft. Vær bevisst på å slappe av, gjerne med noen enkle yogaøvelser som kan dempe stress og indirekte kanskje bidra til dempede allergi- og astmaplager.
  10. Legebesøk: Vet du at du er allergisk, så oppsøk lege for nødvendige resepter før julestria setter inn. Når juleferien tar til, er det ikke like enkelt å komme seg til lege. Ta ikke gammel medisin, og for all del ikke en annens medisin. Behandling bør skreddersys den enkelte.

Nyt fridagene, maten, opplevelsene og hverandre,

Klem fra Berit N

Se også Allergiguiden.no for flere tips og gode råd.