Helse

Kan man bedre ADHD plager og konsentrasjon med ren mat?

Mange sliter med uro og konsentrasjonsproblemer og stadig flere får diagnostisert ADHD.

Forekomsten av ADHD kryper oppover mot 5 % av befolkningen i mange land (ref. Psychiatr Serv, May 2011) og forbruket av sentralstimulerende medisiner øker

Har du vanskelig for å konsentrere deg og holde på oppmerksomheten over tid, kjenner du deg rastløs og er den som stadig “snakker før du tenker” ? Ja, da finnes det råd som kanskje kan bedre slike utfordringer.

En nylig publisert studie viste at kunstige fargestoffer i mat kan gi økt tendens til hyperaktiv atferd blant 3-åringer og 8/9 åringer (ref.Lancet 2007). Videre viser studier at syntetiske pestisider kan øke risiko for å utvikle ADHD hos barn (ref. J Pediatrics).

Les også: Hjernemat

Kan man bedre symptomer på ADHD med mat?

Utvalget av studier som viser symptombedring eller symptomfrihet på ren mat er etterhvert stort. Her presenteres noen få utvalgte:

  • Et utvalg på 40 barn med ADHD, fikk spesialdiett i fem uker. Man strippet ned hele dietten til å inkludere omtrent bare vann, hvitt kjøtt, noen grønnsaker, ris og frukt . Hos 2/3 av barna ble ADHD-symptomene helt borte, og når de spiste sin mat igjen kom plagene tilbake (ref.INCA-studien; The Lancet Febr 2011).
  • En norsk forskergruppe testet ut en teori om at gluten (protein i bla hvete, rug og bygg) og kasein (protein i melk) i mat fører til opioide peptider (proteinkjeder med morfinliknende effekt) i kroppen, som svekker konsentrasjon og oppmerksomhet og gir ADHD-adferd. Forsøket inkluderte 23 barn med ADHD-adferd og tilhørende unormalt høyt peptidnivå i urin. På kaseinfri diett var resultatene gode for 22 av de 23 barna. Hyperaktiviteten avtok, og barna kom sjeldnere opp i konflikter (ref. Univ i Stavanger 2008).

Omega-3-mangel og jernmangel er kjente årsaker til konsentrasjonsproblemer og uro

Personer med lave inntak av omega-3 får påvist signitifkant mer adferdsproblemer, aggresjonsutbrudd, lærevansker, søvnplager enn personer som inntar nok omega-3 (ref. Am J Clin Nutr 2000). Omega-3-tilskudd kan gi bedre oppmerksomhet etter bare 8 uker (ref. Am J Clin Nutr April 2010).

  • Kosthold med mer gatekjøkkenmat, ferdigmat og raffinert mat kan mer enn doble risikoen for å utvikle ADHD ift. ren mat med mer frisk frukt og grønt, grove kornprodukter og fisk (ref. Journal of Attention Disorders. 2010).
  • Jernmangel er en kjent årsak til lærevansker, dårlig mental funksjon og psykomotorisk uro, og mange ADHD-barn kan ha jernmangel (ref.Archives of Pediatric 2007).

Tips til råvarer som kan bedre ro og oppmerksomhet gjennom skoledagen :

  1. Frukt, grønnsaker og bær – smoothies, fruktsalat eller grønnsaksstaver og rømmedip – få med flere farger fra regnbuen i lunchboksen og alltid en grønnfarge
  2. Grove kornprodukter – fiberrikt brød merket 4 på “Brødskala`n”, grove knekkebrød og fullkornsblanding
  3. Jernrikt pålegg f.eks. leverpostei
  4. Nok sink, magnesium og vitamin B6 Rent kjøttpålegg, grove kornprodukter, grønne grønnsaker som babyspinatblader og rukkolasalat, bønner, yoghurt, nøtter og mørk sjokolade.
  5. Fisk (umettet fett omega-3) fra pålegg som laks, tunfisk og makrell
  6. Fullverdige proteiner, da disse er byggestener til signalstoffer i hjernen. Rent kjøtt, kylling,fisk, egg, meieriprodukter, quinoa og belgfrukt/frø (eks. hummus)

Barn som spiste ren mat uten tilsetningsstoffer viste ADHD-symptomer når de begynte å drikke juice med konserveringsmidler og tilsetningsstoffer (ref. Lancet 2007). Se etter korte innholdsfortegnelser, med ingredienser du kjenner igjen. Av de nesten 400 godkjente mattilsetningstoffer i Norge (E-stoffer), er kun 40 tilatt i økologiske produkter. Det å velge økologisk, er da en enkel måte å minimere inntakk av E-stoffer.