Berits blogg

Kok maten i jerngryter

Ikke noe hokus pokus, bare enkle saker du får kjøpt i alle prisklasser.

Det er moderne med stilige gryter og panner med ulike typer belegg. Fargerike gryter med emaljerte non-stick belegg har tatt plassen til tradisjonelle jerngryter og panner i støpejern. Det er litt synd, fordi man samtidig taper muligheten for å få i seg jern som går over i maten når du velger å koke i sjarmerende jerngryter.

Kanskje har du en jerngryte som har rustet og er usikker på hvorvidt du kan få den ren nok til en ny runde på komfyren? Eller du velger emaljerte gryter nettopp fordi du erfarer at jerngrytene bare ruster og blir ødelagt? Nettopp derfor er det at jeg velger å skrive noen ord om hvordan du best mulig ivaretar dine gryter og panner av støpejern, slik at du ikke velger å erstatte dem med teflon og emalje.

Jeg velger kasseroller i rustfritt stål, ildfastformer i glass og gryter i støpejern, fordi jeg ikke vet nok om teflon, silikon og aluminium. Jeg har to jernpanner og en wokpanne. En stekepanne med høye kanter og en med lave kanter. Ikke noe hokus pokus, bare enkle saker du får kjøpt i alle prisklasser.

Nyt disse rettene kokt i jerngryte:

Fordeler med panner og gryter i støpejern:

  1. Pannene og grytene er blytunge og bidrar til at kokingen også til tider fortoner seg som ei treningsøkt.
  2. Jern fra gryten går over i maten slik at du får i deg jern fra maten slik du tidligere også fikk fra brunost kokt i jerngryter. Jo mer syrlig matretten er (pH<7), dess mer jern frigjøres fra gryta og går over i matretten. Tomatsaus er et godt eksempel, i pastasaus, tomatsuppe, pizzafyll osv. Litt hvitvinseddik eller sitron i en fiskesuppe vil gi samme effekt. Langtidskoking, som ved trekking av kraft, vil også øke jerninnholdet i retten. NB! Syre gjør at gryta ruster lettere, så vær nøye med å sette den inn med kokosfett etter bruk.
  3. Ingen skumle stoffer går over i maten din fra nymotens belegg vi ikke vet nok om
  4. Jern leder varme, slik at du ikke trenger å bruke en plate med samme diameter som jernpanna. Den steker jevnt.
  5. Panner og gryter av jern kan vare evig

 

Vedlikehold etter hver bruk:

  1. Vask pannen/gryten under rennende varmt vann etter bruk – unngå såpe og styr helt unna oppvaskmaskinen!
  2. Bruk gjerne en gryteskrubb, – her er det jo ikke noe belegg som kan ødelegges
  3. Tørk den godt og smør den med et matpapir med litt kokosfett på
  4. Flekker kan du fjerne med salt eller natron og skrubbe litt ekstra. Får du det ikke bort så heller du rikelig med salt i gryta (1 cm tykt lag), setter gryta på plata og varmer den slik at de svidde matrestene går over i saltet. Deretter skraper du det siste bort med en stålull. Så vasker du gryta godt med vann og setter den inn med kokosfett.
  5. Matlukt fra sterke karriretter lærte jeg å fjerne da jeg var på matkurs i India. De fyllte gryta med vann og kaffe og gav dette et oppkok. Deretter skylte de med vann og smurte gryta inn med kokosfett.

 

Hva med personer som har for mye jern i kroppen?

Personer som har sykdommen hemokromatose, skal ikke tilberede mat i jerngryter. Dette kan føre til enda mer opphopning av jern i kroppen.

Er det farlig å koke i litt rustne kokekar?

Ifølge mattilsynet så er det ikke forbundet med risiko, se link http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/Stoffer_i_emballasje_og_kjokkenredskaper/er_det_farlig_aa_spise_mat_tilberedt_i_en_rusten_jerngryte

 

Referanser:

  • Geerligs, P. D., Brabin, B. J., & Omari, A. A. A. (2003). Food prepared in iron cooking pots as an intervention for reducing iron deficiency anaemia in developing countries: a systematic review. Journal of human nutrition and dietetics, 16(4), 275-281.
  • Kulkarni, S. A., Ekbote, V. H., Sonawane, A., Jeyakumar, A., Chiplonkar, S. A., & Khadilkar, A. V. (2013). Beneficial effect of iron pot cooking on iron status. The Indian Journal of Pediatrics, 80(12), 985-989.