Oppskrifter

Kokosmakroner

Søte små nytelser

Her kommer noen søte små nytelser til kveldskosen når du har lyst på noe søtt – med byggeklosser. Naturlig sødme fra honning kan stimulerer immunforsvaret og dempe betennelser i kroppen din mens du koser deg.

Eggehvite bidrar med alle de aminosyrene kroppen din ikke kan lage selv, de essensielle 8-9. Den har rikelig av en liten forgrenet aminosyre, leucine, som kan bedre opptaket av aminosyrer i musklene dine og aktivere oppbygging av muskelfibre. Flott for oss som begynner å nærme oss en alder hvor det kreves ekstra fokus både på kosten og på trening for å holde muskelmassen vedlike!

En studie viser at betennelsesstoffer ble redusert med over 50% etter bare to uker med inntak av honning (Bogdanov 2008, 12 uker til et sunnere liv og en smalere midje).

Kjøp gjerne lokal honning, uraffinert og grov for lavest mulig sukkerbelastning (GB) på kroppen din. Det finnes sukkerarter i honning som er ekstremt lavglykemiske (palatinose) og som bidrar både til et stabilt blodsukker og til bedre fettforbrenning (van Can 2009).

 

 

Ingredienser

Kokosmakroner

  • 3 eggehviter
  • 0.5 dl honning
  • 0.5 ts vaniljeekstrakt
  • en klype mineralsalt
  • 7 dl revet kokos

Slik gjør du

Kokosmakroner

  1. Forvarm ovnen til 175 gC.
  2. Dekk en stekeplate med bakepapir.
  3. Pisk eggehvite, honning, vaniljeekstrakt og salt i 3-4 minutter på medium hastighet i en kjøkkenmaskin. Rør kokosen godt inn i blandingen. Form små kuler som settes på en stekeplate.
  4. Stek midt i ovenen i 8-10 minutter, til de blir gyllen brune.
  5. Avkjøles på rist.

Kan oppbevares i lufttett boks i kjøleskapet i en ukes tid.

Varier gjerne oppskriften ved å dyppe toppen av kulene i smeltet mørk sjokolade.