Helse

Love Your Life

Med all respekt for folks travle kalender lager jeg et lite innlegg om nytelse i hverdagen. Små øyeblikk til nytelse gjør underverker i en hektisk...

Med all respekt for folks travle kalender lager jeg et lite innlegg om nytelse i hverdagen. Små øyeblikk til nytelse gjør underverker i en hektisk hverdag.

Slike øyeblikk finner jeg på en mandags morgen kl.06:45, et kvarter før alle andre er stått opp. Da tar jeg på meg slåbrok og tenner et duftlys i vinduskarmen på badet. Så kan jeg tusle ned på kjøkkenet og lage et krus velduftende kaffe eller grønn te. Her møter Fendi, vår lille chihuahua, meg med logrende hale og masse kjærlighet. Utrolig hvor mye glede det går an å vise uten ord… Kruset bringes så med opp på badet til nytelse før og etter en varm dusj. Vaniljeduften fra duftlyset får så fylle meg med positiv energi  – en ypperlig start på en innholdsrik dag.

Innholdsrik dag

Travel eller hektisk dag ville vel noen sagt, men jeg bruker ikke slike ord. Jeg kaller den innholdsrik og fokuserer på å fryde meg over alt jeg kan få til. Og alt det som ikke går helt etter planen, ja se det var vel en mening med det, tenker jeg. Det er jammen sant slik min bestemor alltid sa, at det er ingen vits i å gråte over spilt melk. Eller som en svært god venn lærte meg – tiden kommer, den går ikke – du har alltid mulighet til å rette opp en ustø kurs. Han lærte meg også å samle positiv energi og å sende negativ energi «med toget».

Samle positiv energi ved å skape små øyeblikk til nytelse gjennom resten av dagen også.

Skap et pusterom også omkring lunsj – et fokusskift for påfyll av positiv energi. En kjent teknikk i meditasjonens verden.  På jobben gjør en 2-minutters strekkepause med frisk luft underverker. Strekk kroppen og fokuser på øyeblikket – kjenn etter hva du lukter, hører eller føler – rent fysisk – der og da. Let etter glade inntrykk. Fugler som flyr, fargerike blomster, frisk sjølukt om du er heldig. Så fyller du vannglasset eller kaffekruset og unner deg litt nøtter og mørk sjokolade – påfyll til kropp og sjel.

På ettermiddagen er det ikke så farlig om ikke middagen serveres til klokka fem. Vi lager middag når vi har 20 minutter til matlaging og minst like lenge til et hyggelig måltid sammen. Hos oss blir klokken gjerne både syv og åtte. I femtiden kan vi spise et mellommåltid av middagsrester, yoghurt, en salat eller en omelett – bytter om med kveldsmat, sant å si.

Gjennom utdanning i kognitivterapi har jeg plukket noen effektive teknikker for å skape positiv tankekraft i en hektisk hverdag. Et godt tips er å lage seg en punktliste på hva som kan gjøre en glad i hverdagen. Forsøk å få til minst ett av disse punktene hver dag for å glede deg selv. Del listen med familien, slik at andre familiemedlemmer blir oppmerksomme på din punktliste. Da kan de lettere glede deg med små gjerninger i hverdagen som du virkelig setter pris på. Når voksne og barn kjenner hverandres lister, så er det rørende å se hvilken varme og omtanke som enkelt kan formidles både med ord og små gjerninger. På min liste kan det stå: Jeg blir glad om noen lager et krus te til meg etter middagen. På min datter Ingrids liste kan det stå: jeg blir glad av et brennende duftlys i vinduskarmen på badet når jeg står opp om morgenen. Det står det også på min..

Fryd deg over det du greier å skape, mer enn å fokusere på det du ikke greier.

Det å forsøke å bruke flest mulig glade ord, gir også positiv energi Det ørene hører begynner hjernen å tro på –  glade ord skapes en gledesfølelse. Bygg energi ved å være din egen og andres beste venn.

  • Lag gjerne en bringebærsorbet sammen med barna av råvarer med næringsstoff kroppen vil ha. Vår yndlingsoppskrift deler vi gjerne…