Oppskrifter

Mandelpotetpurè

- med hvite bønner og ristet hvitløk.

Kokte poteter har svært høy glykemisk indeks og kan derfor gi høye blodsukkertopper alene i en purè. Blander du inne hvite bønner får du dempet pureens blodsukkerbelastning og beriket den med både fiber, vitaminer og planteprotein. Metthetsfølelsen varer også lenger. Prøv du også!

Mandelpuréen egner seg som tilbehør til både kjøtt og fisk, eller til vegetar om du vil. Til minstejenta Mathea, som dessverre ikke liker lam, så stekte jeg en øko. chorizopølse.

Prøv også nydelig tilbehør som:

Dette innlegget inneholder reklame for egne produkter i serien «Made By Berit Nordstrand».

 

Ingredienser

porsjoner

Mandelpotetpurè med hvite bønner og ristet hvitløk

  • 10-12 mandelpoteter (ca.400-450g), med skall
  • 1 eske hvite bønner (170g uten lake)
  • 2 store ss smør/Smøremyk Rapskokos (ca.50g)
  • 0.5 dl øko H-melk
  • 4 fedd hvitløk, til garnityr

Slik gjør du

Mandelpotetpurè med hvite bønner og ristet hvitløk

  1. Kok mandelpoteten møre med skallet på (bønnene skal med i kokevannet de siste 2 minuttene). Det gjør ingen ting om du koker potetene i stykker, de skal moses uansett.
  2. Mens potetene koker så renser du hvitløksfedd, skjærer dem i skiver og surrer dem gyldne i smør i en stekepanne på moderat temperatur.
  3. Hell av vannet på poteter og bønner, rør inn smør og fløte og mos det hele godt sammen med ei potetstappe om du tåler å se skallet, eller en stavmikser om skallet må ”skjules”. Med stavmikser blir konsistensen litt mer limete. Smak så til med havsalt og sort kvernet pepper.
  4. Ha potetpurèen over i ei skål, dryss hvitløksflakene over og server! Jeg serverte potetpureen til pannestekte lammekoteletter av årets ferske lam og ovnsristet grønnkål (sett inn link til grønnkålkrisp). Jeg krydret lammekotelettene med timian, havsalt og sort kvernet pepper. Har jeg en frisk kvast rosmarin så legger jeg den i stekepanna.