Oppskrifter

Melonsmoothie

Kryper blodtrykket ditt oppover er dette smoothien for deg.

Sier du cantaloupemelon, så tenker jeg nydelig sødme med oransje karotenoider for slukking av gnister fra forbrenningen, demping av betennelser og et styrket immunforsvar. Jeg tenker også på kalium, som i studier er assosiert med styrket insulineffekt og forebygging av Type-2-diabetes, utvidelse av blodårer, et sunnere blodtrykk og lavere forekomst av hjerte- og karsykdommer og slag. Kryper blodtrykket ditt oppover, er dette smoothien for deg.

Denne oppskriften er fra den nye boken til Kjartan Skjelde og meg; «Verdens beste smoothier»

Prøv også disse supergode og næringsrike smoothie-variantene:

 

Ingredienser

porsjoner

Melonsmoothie

  • 2.5 dl matyoghurt
  • 2 ss honning
  • saft av 2 lime
  • en håndfull mynteblader
  • 1 frossen cantaloupemelon uten skall og kjerne, i grove biter
  • ½ frossen banan i grove biter
  • en håndfull mynteblader (topping)

Slik gjør du

Melonsmoothie

  1. Ha yoghurt, honning, lime og mynteblader i en blender. Tilsett de frosne fruktene og kjør til en smidig konsistens.