Berits blogg

Mine 5 beste TIPS skal du unngå influensa

Vi kan hjelpe forsvarsstyrken av snille bakterier i magen og hæren av immunceller i blodårer og vev ved å tilføre rikelig at råvarer de trenger i kampen.

Nå er influensasesongen kommet for fullt og stadig flere er nede for telling. Kanskje er du allerede en av de mange som har fått oppleve at svekket allmenntilstand, snørr og hoste har lagt en demper på julefeiringen. Folkehelseinstituttet forventer en topp nå i nyttårshelgen, og skal du unngå å være en av de som heller må holde senga enn å være med på feiringen, så kan du ta noen forhåndsregler. Om du allerede er blitt syk kan du bli fortere frisk med enkle grep som styrker immunforsvaret ditt. Et styrket immunforsvar reduserer også faren for å bli smittet betydelig og kan kanskje berge nyttårsfeiringen også i år.

Her er mine 5 beste tips for et styrket immunforsvar:

  1. Ta tilskudd av vitamin D og en høykvalitets fiskeolje og spis fet fisk som sild, ansjos, makrell og laks. Kanskje er mangel på vitamin D i mørketiden en av forklaringene på hvorfor influensavirus rammer oss på den mørkeste tiden av året. Solarium gir ikke D-vitamin. Ta en blodprøve og mål ditt nivå av vitamin D neste gang du er til legen.
  2. Ta tilskudd av C-vitamin, omkring 1 gram eller mer per dag.
  3. Lag grønn te med revet ingefær, revet gurkemeie og litt kaldslynget lynghonning (1ts). Rør inn honningen når teen er blitt temperert (<40gC) så du ikke ødelegger plantestoffer i honningen.
  4. Styr unna hvite raffinerte kalorier som sukker, siktet moderne hvete, hvit ris og lys pasta. Unngå råvarer som gir høye blodsukkertopper. Både saft, brus og juice kan gi høye blodsukkertopper som svekker immunforsvaret. Spis frukten hel og drikk vann som tørstedrikk. Begrens inntaket av søtt til et minimum.
  5. Spis mat som kan styrke immunforsvaret. Lag middager og kosemat som styrker immunforsvaret.