Berits blogg

Muskel- og skjellettplager

Har du smerter i muskler og ledd eller er du plaget av slitasje?

Takk for mange som engasjerte seg etter forrige blogginnlegg. Det var noen som ikke klarte testen på grunn av vondter eller skader. Det ligger helt klart ekstra utfordringer å være fysisk aktiv når man har konkrete muskel og skjellettplager. Derfor velger jeg å skrive litt om slike plager og aktivitet denne gangen.

Veldig mange har en skade, en “svakhet” i et ledd, en muskel eller en kroppsdel. Noen har tidvis vondter her og der. Hvordan skal man forholde seg til disse plagene? Jeg ser daglig pasienter som søker hjelp og prøver å rådgi dem på veien. Noen grep er delvis universelle.

Fysisk aktivitet som medisin

Riktig aktivitet og bevegelse øker helingsprosesser, demper smerter og minsker risiko for økt slitasje og plager. Kroppen er skapt for å bevege seg. Verken for mye eller for lite aktivitet og trening er bra, men her er det individuelle forskjeller. Terapeuter kan veilede til riktig og ufarlig aktivitet samt hjelpe til å tilpasse mengde. Skal du finne ut av det selv vil sunn fornuft ofte fungere bra, men av og til kan det være lurt med litt råd og hjelp.

Mange typer smerter er helt ufarlige og det kan være mye hjelp i å få en bekreftelse på at det gjør vondt og at du opplever det som vanskelig. Jeg pleier å si at en skal være mest mulig i bevegelse så lenge det kjennes noenlunde riktig og man ikke blir vesentlig værre dagen etter. Å bevege seg med smerter er heller ikke farlig i de fleste tilfeller. Tvert imot. Min oldefar var kirurg og en av de første som introduserte tidlig mobilisering og aktivitet etter operasjoner. Han og andre så at dette gav bedre resultater og mindre komplikasjoner. Så dette er idag vanlig praksis. Når en beveger seg øker blodsirkulasjon som gir næring til vev. Leddvæsken får næring fra blodet og beveger seg rundt i leddene og gir næring til brusken. Benknokler holder seg sterke når vi belaster dem og blir svakere om vi ikke bruker dem.

Skade betyr ikke nødvendigvis smerte og omvendt

Jeg har mange som sier de har vondt på grunn av slitasje, ryggprolaps, røket sene, og en hel rekke andre plager. Det er nok i mange tilfeller riktig at man har disse skadene ja, MEN man må ikke nødvendigvis gå rundt og ha vondt. Mange pasienter har slitasje, sceneskader og prolapser uten å vite det. De opplever av en eller annen grunn ikke smerter relatert til dette i det hele tatt.

Et røntgen- eller MRbilde kan sjelden fortelle oss om hvor eller om vi har smerter.

Men disse bildene kan i noen tilfelle utelukke farlig sykdom eller bekrefte det vi fant på en god undersøkelse. Man kan se røntgen av en eldre person med masse slitasje, men vedkommene har ikke har noen smerter. Samtidig kan man se på røntgen av en ung person uten noen slitasje eller funn, men personen har store smerter. Idag blir det tatt veldig mye unødig røntgen på grunn av at mange tror løsningen vil kommer frem på bildet. Dessverre gjør det ikke alltid det, selv om det innimellom er et flott hjelpemiddel som for eksempel ved farlig sykdom eller større skader og plager.

Få riktig hjelp

Det å søke hjelp er viktig for å få hjelp til å bli bedre. Jeg har ukentlig pasienter som angrer på at de ikke søkte hjelp tidligere da det ofte med små tiltak kan bli mye bedre med behandling og veiledning. Mange med slitasje i kne, hofte eller rygg responderer bra på behandling og kan bli smertefri og tilnærmet funksjonsfrisk. Vi ser til og med flere som blir så bra av behandling og trening at de velger å ikke operere. En operasjon vil alltid ha en viss risiko og ofte øke sjansen for økt slitasje på sikt. Ny forskning viser at ved degenerative plager i skulder, knær og rygg så er riktig opptrening/rehabilitering bedre enn operasjon på lengre sikt. Men det krever litt mer innsats og tålmodighet av deg som pasient.

Så, søk hjelp til dine plager. Vi som jobber med dette har lang utdannelse og erfaring med å gi riktig behandling, veiledning og opptrening. I noen tilfeller er operasjon riktig, men det er best å prøve de enkleste og mest ufarlige tiltakene først. Ikke alle vet at vi kiropraktorer også behandler ankler, knær, hofter, skuldre i tillegg til rygg og nakkeplager.

Gode råd og øvelser er en selvfølge i behandlingen. Vi samarbeider med leger, fysioterapeuter, massører og annet helsepersonell for å kunne hjelpe deg best mulig.

Ikke gi opp fordi du har smerter, det finnes alltid potensiale for forbedring.

 

Vennlig hilsen

Eilif Harloff

Kiropraktor i Eureka Kiropraktikk

 

Bilde: Copyright: <a href=’http://www.123rf.com/profile_grinvalds’>grinvalds / 123RF Stock Photo</a>