Oppskrifter

Nøttesjokolade

En sann nytelse for både kropp og sjel

Når du først skal kose deg, så unn deg magiske effekter fra fantastisk fett, brilliante vitaminer, magiske mineraler og fortryllende plantekraft for hjernen din. Det er helt utrolig at noen biter nydelig sjokolade kan telle som en grønnsak!

Kraftig, mørk sjokolade uten melk gir best mulig opptak av kakaobønnens mange plantestoffer, inkl. antioksidanten epicatechin. Søt kokosolje demper bittersmaken og gir deg litt mettet fett av den sunne typen, mens mineralrike nøtter avrunder smaken enda et hakk og utvider repertoaret av levende plantestoffer. En nytelse for både kropp og sjel!

Også denne oppskriften kan lett flerdobles. Selv om alle ingrediensene i sjokoladenøtter er flotte næringsstoffer, bør du ikke spise ubegrensede mengder. Smakene er så kraftige at bare noen få biter gir tilfredsstillelse nok.

Tips!
Prøv med å tilsett også smaker fra kanel, kardemomme, revet appelsinskall, chili eller tørkede bær.

Prøv også disse nytelsene:

Rydd tid i en hektisk hverdag for noen flere øyeblikk til nytelse!

 

Ingredienser

Nøttesjokolade

  • 160 g mørk sjokolade, 80%
  • 1 ts kaldpresset kokosfett
  • 5 dl rå, usaltede nøtter (bløtlagt over natten)
  • 1 klype havsalt

Slik gjør du

Nøttesjokolade

  1. Smelt sjokolade og kokosfett i en ildfast skål over vannbad. Husk at skålen må være så stor at den ikke står nede i vannet, men bare settes oppå kasserollen. Står skålen nede i vannet blir temperaturen så høy at sjokoladen kan ødelegges.
  2. Rør så inn hele eller grovhakkede nøtter slik som mandler, hasselnøtter, valnøtter og peanøtter. Tåler du ikke nøtter kan du bruke ristede frø som gresskarkjerner, solsikkefrø og pinjekjerner
  3. Kle en stekeplate med bakepapir og smør blandingen utover i et 0,5-1 cm tykt lag
  4. Avkjøl og skjær opp i passe biter