Helse

Nyt solskinnet med mat som beskytter din hud

10 tips til mat som beskytter huden din i sommersolen

Den beste måten å unngå å bli solbrent på er nok å begrense tiden i solen og å beskytte seg med gode solkremer. Det er imidlertid sunt med litt sol mot naken hud. Ikke bare fordi solen kan bidra med en frisk hudfarge. Solstrålene setter også igang en prosess i huden, der kolesterol omdannes til fantastiske vitaminarbeidere…

Solstråler mot naken hud setter igang din produksjon av D-vitaminer. Overdriv derfor ikke solfaktor-beskyttelsen i kremene. Presisering: Litt sol på naken hud er bra, men bruk som hovedregel solfaktor 30 på kroppen og solfaktor 50 i ansiktet. Ta gjerne pauser fra de sterke solstrålene mellom kl. 12-15. En frisk glød i huden og god hudpleie kan imidlertid også komme innenfra. Her følger 10 flotte mattips for den beste sommerhuden:

1. Extra Virgin Olivenolje

Oljen bidrar med mer enn fettsyrer nødvendig for friske hudceller. Den byr også på α-tokoferol, polyfenoler, karotenoider og fytosteroler som kan dempe betennelsesreaksjoner og beskytte huden mot gnistskader (Viola Pet al 2009, Clinics in dermatology)

2. Tomater

Det røde fargestoffet lykopen i tomater, ser ut til å ha en solbeskyttende effekt i huden. Lykopen er en antioksidant  som kan slokke gnister som dannes under solingen og beskytter huden mot solskader (Ribaya-Mercado JD et al 1995.  J Nutr)

En tysk studie viste solbeskyttende effekt av 2 ss olivenolje og 1/4 kopp (0,6 dl) tomatpure i 10 uker. Studiedeltakerne oppnådde 35% mindre rødhet i huden ved soling enn en kontrollgruppe som spiste det samme, bortsett fra oljen og tomatpureen (Stahl W et al 2001. J Nutr)

 3. Sitroner, kiwi,  jordbær, appelsiner og lime. Råvarer rik på C-vitaminer styrker hudens barriære

Studier har vist at hudceller som dyrkes for å kunne brukes til behandling av brannskader, blir sterkere om de får C-vitaminer (Boyce ST et al 2002. J Investigative Dermatology)

4. Mat rik på E-vitaminer. Gode kilder til vitamin E er spinat, nepe, sennepsfrø, cayennepepper, mandler, solsikkefrø, asparges og paprika.

5. Selenrik kost aktiverer hudcellenes eget antioksidantforsvar og beskytter hudcellene mot å bli solbrente hudceller (SBC, sunburned cells). Gode selenkilder er paranøtter, crimini sopp, torsk, reker, tunfisk, kveite, laks, egg og bygg (La Ruche G et al 1995)

6. Sink er en nødvendig byggekloss for flere gnistslokkende enzymer i cellene. Få sink fra sjømat og fisk, crimini sopp, spinat, bladbete, gresskarkjerner og sesamfrø.

7. Grønn te (epigallokatechiner) beskytter DNA mot skader fra UV-lys i studier av hudceller

8. Karotenoider (lutein, zeaxanthin) har vist seg å beskytte DNA i hudceller mot solskader. Mørkegrønne bladgrønnsaker som grønnkål og spinat er utmerkede kilder til disse karotenoidene.

9. Flavonoidrike planter absorberer  UV-stråler og bidrar til beskyttelse av huden din i solen (ref. Iurin VO et al 2004. Biofizika). Flavonoidrike råvarer er grønn te (epigallokatekiner), druer (reservatrol), løk og hvitløk (quercetin), mørk sjokolade (epikatekin) osv.

10. Anthocyaniner er en type flavonoider med kraftig antioksidanteffekt og UV-beskyttende effekt i huden. Fargerike blålilla bær og lilla frukt og grønt er rike på anthocyaniner. Selv bønner er flotte anthocyaninkilder. Gode kilder er bjørnebær, blåbær, solbær, hyllebær, søte kirsebær, tranebær, blå druer og plommer, bringebær, jordbær, rødkål, rød reddik, aubergine, rødløk og svarte bønner.

Disse råvarene erstatter på ingen måte solkremenes beskyttelse, men bidrar sammen med kremene slik at huden din beskyttes bedre mot solskader. Husk alltid en solkrem av god kvalitet, og med faktor 30 på kroppen og 50 i ansiktet. Råvarer rike på disse næringsstoffene vil styrke hudens egen beskyttelse slik at du oppnår mindre rødhet og en friskere glød.