Oppskrifter

Råmarinert fisk

Fisk er en fantastisk kilde til fullverdige proteiner, sunne fettsyrer som kan bedre kognitiv fungering og dempe betennelser.

Et helt orkester av vitaminer, mineraler, proteiner og fettsyrer som sammen kan styrke immunforsvaret ditt slik at du ikke lager betennelser i både tide og utide. Godt for både ganen og kroppen!

Studier fra flere land viser at fiskefett kan både forebygge og dempe depresjonsplager. Fisk ser også ut til å kunne dempe aggresjon. Den amerikanske psykiatri-forening (APA) anbefaler at voksne spiser fisk minst 2 ganger i uke, og at pasienter med depresjon eller psykotisk sykdom spiser 1 gram av fettsyrene EPA+DHA hver eneste dag.

Råmarinert fisk

Råmarinert fisk er enkelt og smaker kjempegodt. Mange typer fisk egner seg til råmarinering, bare prøv deg frem.

Fisker du fisken selv, bør den for sikkerhets skyld fryses ett døgn for at det ikke skal være bakterier i fisken. Det finnes rå produkter i salg av både rød og hvit fisk, som ikke behøver å fryses før du råmarinerer den. Det reklameres gjerne med at de er egnet for sushi eller sashimi.

Marinaden lager du med 1 del syre (hvitvinseddik, sitronsaft,limejuice o.l) og 1 del olje og smaker av hvitløk, sjalottløk, urter, kapers, chili mm. Oljen kan gjerne være extra virgin olivenolje, soyasaus eller en kaldpresset rapsolje av god kvalitet. Marinaden kan lages i god tid før måltidet skal nytes.

Dette ble godt til laks:

  • 1 rå laksefilet skåret i tynne skiver
  • 1/2 dl limejuice
  • 1/2 dl extra virgin olivenolje
  • 2 sjalottløk, småhakkede
  • 2 fedd hvitløk, knust
  • fersk koriander og basilikum, knust i en morter
  • litt soyasaus- eller tamarisaus (den opprinelige soyasausen) – velg en som er «naturlig fermentert», det står på flasken
  • ristede sesamfrø

Bland alle ingrediensene til marinaden unntatt sesamfrø. Skjær tynne skiver av filskefileten og legg dem utover et fat som ett tynt lag. Slå marinaden gjevnt over alle fiskebitene. Strø ristede sesamfrø over til slutt.

Serveres umiddelbart, gjerne sammen med kokte byggryn istedet for hvit ris. Da får du både byggeklosser og fiber i risen, isteden for mest stivelse som blir til sukker i kroppen. Bokhvete,quinoa og naturris er også gode alternativer.

Syltet ingefær hører naturlig til.

Fisk skal ikke marineres lenge! I motsetning til kjøtt, som kan gjerne marineres over natten, bør fisk marineres kun få minutter før servering. Strø gjerne sesamfrø eller pinjekjerner over fisken ved servering.

Flere nydelige marinader:

  • Olivenolje, hvitvinseddikk, sjalottløk, kapers og hvitløk. Strø lettritede pinjekjerner over ved servering
  • Tamari- eller soyasaus, limejuice og litt pepperrot. Strø ristede sesamfrø over ved servering
  • Tamari- eller soyasaus, limejuice, chili, sjalottløk, koriander og thaibasilikum
TIPS: Lag gjerne også noen sushibiter med byggryn istedet for hvit ris. Smør grønn pepperrot under fisken om du liker det.
Sushibitene skal egentlig dyppes med fiskesiden ned i tamari- eller soyasausen, ikke rissiden ned slik mange gjør. Risen suger til seg langt mer saus.
Fisk gir herlig næring for kroppen! Det er også flott når vi kan handle fisk på mest mulig miljøvennlig vis. Se etter MSC-merket; den har nå begynt å komme i Norge. Velg gjerne økologisk dersom du velger oppdrettsfisk. Ta en titt på WWFs sin sjømatguide.