Helse

Rett fett, ikke ett fett

Det skrives og sies mangt og meget om fett i media og forvirringen synes stor. Mens noen anbefaler dietter med ekstreme mengder fett, vil andre uttrykke bekymring for eventuelle langtidsvirkninger og heller gå for en moderasjon.

For kroppen er det nok  avgjørende både hvilke typer fett vi velger og i hvilke mengder – det aldeles ikke ett fett.

Milliardvis av celler i kroppen forbruker fettsyrer når de fornyer seg. De trenger fettsyrer til en velfungerende cellemembran. Det krever en gjevn tilgang på nødvendige råvarer i form av fettsyrer kroppen ikke kan bygge selv – såkalte essensielle fettsyrer, og av mettede fettsyrer og kolesterol. Mengden vi får i oss av de ulike typene fettsyrer, avgjør om vi kan bygge sunne, velfungerende cellemembraner som lett slipper næringsstoff inn og avfallsstoffer ut.

Riktig mengde riktig fett: Naturlig fett i både meieriprodukt, fisk og sjømat, planter, nøtter og frø er dokumentert helsefremmende.

Enkelte epidemiologiske studier har funnet at nøtter muligens reduserer risiko for type 2-diabetes, at de kan ha gunstige effekter på fettsyrebalansen i blodet og på blodsukkeret etter matinntak (postprandial glykemi) og dempe oksidativt stress (ref. Am.J.Clin.Nutr. 2009; 89). En gunstigere fettsyrebalanse i blodet   beskytter mot hjerte-karsykdom.

Tips til mer nøtter, frø og sunne planteoljer i hverdagsmaten:

  1. Lag en frøboks (lystett, lufttett) i kjøleskapet med 1 dl hver av sesamfrø, solsikkefrø og gresskarfrø og 3 dl linfrø. Kvern frøene ved bruk.
  2. Strø frømel i frokostblanding eller i havregrøten ved servering.
  3. Ha en nøtte- og frøkrukke på frokostbordet. Ta en neve med i lunsjboksen.
  4. Rist nøtter og frø lett i pannen og bruk dem som garnityr i salater og supper.
  5. Bruk oljer og nøtter i både rå og varme grønnsaksretter
  6. Bland kaldpresset linfrøolje i smoothies
  7. Bruk extra virgin olivenolje i dressinger til salater
  8. Varier med valnøttolje, linfrøolje, sesamolje og hvetekimolje i salater og som dip
  9. Stek i olivenolje eller kokosfett på moderat temperatur (< 175 gC); smør på kun lav temperatur (< 120 gC). Klarnet smør (indisk «ghee») egner seg dersom du trenger å bruke fett på høyere temperaturer.
  10. Tilsett antioksidanter til oljen som hvitløk, ingefær og urtekvaster for å dempe oksidering ved oppvarming

Riktige mengder sunn fett gir deg metthetsfølelse, slik at du kan spise mindre uten å føle deg sulten. Samtidig får du i deg viktig næring. Det å spise riktige mengder ren, naturlig mat, med naturlig fettinhold, er med på å hindre at vi blir overfôret og underernært.