Helse

Rødt i kroppen kan beskytte toppen

På mandag 22. oktober var Berit gjest på Wenches kjøkken – denne gangen for å snakke om den vidunderlige helsekraften i tomater.

– Det er alltid givende å være med i Wenches kjøkken, fordi hun har et fantastisk engasjement i forhold til mat som både smaker godt og gjør godt for kroppen. Så er hun utrolig inspirerende med mange flotte måter å lage nydelig mat fra bunnen av selv når vi har nokså lite tid til matlaging, sier Berit.

En ny, stor studie fra University of Eastern Finland Kupio viser at tomater kan beskytte mot hjerneslag. Studien viser at menn som spiste mye tomat halverte sin hjerneslagrisiko. Studien som er publisert i tidsskriftet Neurology kartla den kraftige antioksidanten lykopen i blodet hos  1031 mannlige deltakere. De med mest lykopen i blodet hadde lavest risiko for hjerneslag.

– Vi vet ikke helt sikkert hvilke stoffer i tomater som gir effekten, bare at tomater virker. Mye forskning på kraftige antioksidanter viser imidlertid at de kan bidra til å forebygge og dempe en rekke helseplager, forteller Berit.

Av lykopen blir du lykkelig og pen!

– Lykopen er en kraftig antioksidant som fjerner betennelsestoffer og frie radikaler fra blodet, som ellers ville lagd riper i åreveggene hvor kolestorolet lettere avleirer seg. Det ser ut til at tomaten kan redusere hissige irritanter som skraper opp åreveggen og gir glattere overflater i årene. Videre ser det ut til at tomatens antioksidantkraft kan demper oksidering av kolestorol så det ikke blir så klistrete. Samtidig bidrar tomaten med kalium som får blodårene til å slappe av så blodtrykket synker. Det betyr at kolesterolet ikke spyles like hardt mot åreveggen lenger og du kan få mindre avleiringer, forklarer Berit.

Slag har sammenheng med hjerte-kar helse, og slik sett er det ikke overraskende at mat som er bra for blodtrykket også er effektiv mot slag.

Gode grunner til å spise tomater

Dagbladets reporatasje fra 10. oktober inkluderer Berits 8 gode grunner til å spise tomater:

  1. Kan utvide blodårene
  2. Kan senke blodtrykket
  3. Kan redusere spyletrykket i blodårene
  4. Kan reduserer oksidasjonen av farlig kolestorol
  5. Kan dempe mengden betennelsesstoffer i blodet som ellers ville ript opp blodåreveggene.
  6. Kan redusere risikoen for flere krefttyper (eks. Prostata og bukspyttkjertel)
  7. Kan styrke immunforsvaret.
  8. Kan forebygge hjerte- og karsykdommer inkl. slag.

Da er det flott at det finnes en uenderlig variasjon av nydelige tomatretter du kan kose deg med, samtidig som du bygger helse i egen kropp både på kort og lang sikt.