Oppskrifter

Sitrussalat

Stappfull av antioksidanter for en bedre hud

Gjør man matgrep for en frisk og glødende hud, så får resten av kroppen også nyte godt av det. Mer elastisitet og fukt i huden betyr mer fleksibilitet i de fleste vev. Sunn hud kan gjenspeile en sunn kropp.

Antioksidanter og vitaminer for huden

Vitamin C – Vitamin C har særlig betydning for kollagensyntesen (ref.NY Oxford University Press, 1991). Et høyt inntak av vitamin C-rike matvarer kan redusere rynkedannelse og tørrhet (ref. Am J Clin Nutr 2007).

  • Tips:  Spis vitamin-C rik frukt, bær og grønnsaker som solbær, kiwi, appelsin, grapefrukt, spinat og brokkoli. Ditt daglige behov er minimum 75 mg. Strø solbær over frokostblandingen, lag smoothies med kiwi og appelsiner.

Denne retten ble laget i tv-serien «Bra godt» på TV 2.

 

 

Ingredienser

porsjoner

Sitrussalat

  • 1 appelsin
  • 1 pomelo (kan byttes til ytterligere 1 appelsin)
  • 1 rosa grapefrukt
  • 2 kiwi
  • 1 toppet ss honning
  • saften av 1 lime
  • kjernene av ½ granateple
  • en håndfull friske korianderblader til pynt
  • gresk yoghurt

Slik gjør du

Sitrussalat

  1. Skrell appelsin, pomelo og grapefrukt og skjær dem i fileter
  2. Skrell kiwi og skjær i halvmåner
  3. Pisk sammen honning og limesaft i en stor keramikk/glassskål.
  4. Ha appelsin, pomelo, grapefrukt og kiwi i skålen og bland godt.
  5. Rull granateplet mot et hardt underlag så frøene løsner lettere når du skal rense frukten. Del så skallet i to (ikke tvers igjennom). Fyll en bolle med kaldt vann. Ha granateplet under vann og rens ut frøene, så slipper du at det spruter fruktsaft. Fordel fruktsalaten i skåler, ha en stor spiseskje gresk yoghurt på og dryss granateplekjerner og frisk koriander over.