Oppskrifter

Sjokoladechiapudding

- bidrar med både protein, fiber, mineraler og smart fett.

Da jeg var lita jente så elsket jeg å slikke slikkepotten når min mamma bakte sjokoladekake. Denne puddingen minner meg om den opplevelsen. Den dekker mitt behov for deilig sjokoladekrem, men forskjellen er at denne bidrar med både protein, fiber, mineraler og smart fett.

TIPS: prøv alternativ søtning med en purè av myke Medjool-dadler, kokosblomstsukker eller en moset overmoden banan om du vil.

Har du ikke rå kakao kan du bruke vanlig bakekakao, selv om næringsinnholdet da ikke blir helt det samme. Vaniljeekstrakt og vaniljepulver kan også erstattes med vaniljesukker om du mangler førstnevnte. Lag en liste på slike ingredienser og kjøp dem med deg neste gang du er på helsekost eller økobutikk. De varer lenge.

Prøv også:

 

Ingredienser

Sjokoladechiapudding på 1-2-3

  • 3 ss chiafrø
  • 200 ml kokosmelk/mandelmelk (link til tidl oppskrift på chiapudding evt. kopier fra denne oppskriften på mandelmelk)
  • 2 ss kakao, gjerne rå kakao
  • 2 ss lønnesirup/honning
  • 1 ts vanilje-ekstrakt evt. litt vaniljepulver
  • 1 klype mineralsalt

Slik gjør du

Sjokoladechiapudding på 1-2-3

  1. Rør sammen ingrediensene og fordel puddingen i porsjonsglass.
  2. Smak til med ekstra kakao om du ønsker mer kakaosmak.
  3. Sett glassene i kjøleskapet i minimum 2 timer eller over natten.
  4. Pynt med hakkede pistasjenøtter og noen blåbær. Enklere blir det ikke.