Helse

Lag en smart matpakke

Har du lyst på matpakker med byggeklosser for både humør, konsentrasjon og hukommelse? Det kan gjøres både enkelt og raskt!

Høsten byr på utfordringer for mange med overgang fra late feriedager og sene frokoster til vekkeklokke, skole og jobb. 

Noen kjenner seg friske og uthvilte etter glade dager på hytta, mens andre kan kjenne seg litt utmattet faktisk etter krevende logistikk undervegs. 

Uansett utgangspunkt så er det flott med tips til hvordan du kan fylle kroppen med energi gjennom en fargerik og variert lunsjboks.

Enkle lunsjboks-tips

  1. En grønnfarge i lunsjboksen: grønne sukkererter, stangsselleri, salat, babyspinat, agurk, avokado, grønn paprika.  
  2. Enda flere regnbuefarger: cherrytomater, paprikaringer, gulrøtter, rødbeter (se opp for flekker!), kålrotstaver, og litt frukt også – plommer, pærer, nektariner, epler, melon, bær…
  3. En god proteinkilde fra lite bearbeidet mat: hardkokt egg, lakseskiver, makrell i tomat, kyllingbiter, økologisk nøttesmør, sild, hummus, osteskiver, yoghurt naturell, skjørost/cottagecheese er eks. som passer lettvindt  i en lunsjboks.
  4. Tenk smarte fettsyrer fra rene råvarer – avokado, extra virgin olivenolje på salat, usaltede nøtter, fet fisk som makrell, sild og laks er eksempler mat som inneholder fantastiske fettsyrer for konsentrasjon og hukommelse.
  5. Sats på langsomme karbohydrater fra grovbrød og fullkorn knekkebrød med rug, bygg og/eller havre. Det finnes også mange gode alternativer til hvit ris eller pasta; f.eks. fullkorn som bygg, mathavre, og fullkornsris; frø som quinoa og bokhvete. Alle passer godt i salater!
  6. Middagsrester fra igår: suppe på termos, omelett/eggerøre, spekemat, rester av kylling/kalkun, kald laks, quinoasalat, linsesalat osv.
  7. Ta med sunne snacks til mellommåltider (usaltede nøtter, bær, mørk sjokolade osv.)
  8. Ha alltid en vannflaske for hånden (BPA-fri)
  9. Drikk nydelig grønn te (ta gjerne med på termos) og begrens kaffen til 3-5 kopper per dag, gjerne litt mindre. Om annenhver kopp er grønn te, så er det løst!
  10. Gjerne en liten lapp med «glad i deg!»…eller «glad i meg!», vær din egen supporterklubb!

Lyst på flere matpakketips som egner seg spesielt godt for barn? Les Topp 10 matpakketips!

Vær bevisst på å fylle dagene og ukene fremover med meningsfullt innhold for DEG. Har du familie, så sett dere gjerne ned og lag punktlister hver for dere med «hva som kan gjøre deg glad på en mandag». Se på hverandres punktlister og snakk om hva det kan gå an å få inn på hverdagskalenderen av «lykke-punkter» for liten og stor. Det blir så mye enklere å være bevisst på å glede hverandre litt mer i hverdagen, når de på forhånd har delt med deg hva som kan glede dem.

Med ønske om mange gode hverdags-øyeblikk til nytelse!  Berit