Oppskrifter

Spinatputer med parmesan

Bladgrønt som spinat og kål er stappfult av vitaminer, mineraler og plantestoffer.

Den mørkegrønne fargen skjuler flere regnbuefarger og et bredt spekter av antioksidanter. I tillegg bidrar den med kalsium til nøytralisering av syrer i kroppen din og til bygging av sterke bein. Så viktig er den grønne fargen at det er lurt å få det inn ved hvert måltid!

Her er en nydelig måte å få mer spinat inn i lunsj eller middag. I tillegg får du en god dose protein, kalsium og andre nyttige næringstoffer fra cottage cheese, parmesan og egg. Passer kjempegodt som siderett til både kjøtt og fisk.

 

Ingredienser

porsjoner

Spinatputer med parmesan

  • 350 gram fersk spinat
  • 125 ml cottage cheese
  • 125 g revet parmesan
  • 2 egg
  • 1 fedd hvitløk
  • salt, pepper og revetmuskattnøtt etter smak

Slik gjør du

Spinatputer med parmesan

  1. Sett ovnen på 200 grader.
  2. Finhakk spinaten og ha i en bolle. Tilsett cottage cheese, parmesan, egg, hakket hvitløk, og bland godt.
  3. Ha deretter i salt, pepper og muskatnøtt. Fordel blandingen i 8 like former – et muffinsbrett eller muffinsformer av silikon er perfekte til dette.
  4. Sett de på en rist midt i ovnen å stek dem i 20 minutter.

Ette endt steketid, avkjøl dem i fem minutter før du tar de ut av formene. Ha gjerne litt revet parmesan på toppen ved servering.