Helse

Spis en regnbue

Alle regnbuens farger av grønnsaker, frukt og bær gir den aller beste helsekraften. Plantenes farger består av mer enn 100 000 levende, helsebringende stoffer (fytokjemikalier dvs. bioaktive planteforbindelser). De fleste av disse er antioksidanter.

Gjør det til en lek å velge frukt og grønt etter regnbuens farver! Ta gjerne med et lite bilde av en regnbue til butikken og gå på skattejakt etter frukt og grønt i alle regnbuens farger sammen med barna. Da kommer dere hjem med mye større variasjon, og barna blir nysgjerrige på hvordan man tilbereder uvante sorter som f.eks. en flott fiolett aubergin.

Antioksidanter slokker «oksidanter»

Antioksidanter slokker frie radikaler eller gnister fra forbrenningen. Dette er viktig, fordi for mange frie radikaler, kan skade både cellene og arvestoffet. Slik skade kan øke risikoen for både kreft, hjerte-karsykdom,diabetes type-2, benskjørhet og nevrodegenerative lidelser (eks. Alzheimer og Parkinson).

Et godt antioksidantforsvar er av sentral betydning for redusksjon av oksidativt stress-relaterte sykdommer. Matplanter inneholder mange forskjellige antioksidanter som muligens kan forklare den gunstige effekten av frukt, bær og grønnsaker. I en undersøkelse fra 2002 (Nordbagreen-undersøkelsen) svarte bare 17 % av de norske deltagerne at de spiste frukt og bær minst 2 ganger om dagen. Hver porsjon teller for helsen din.

God for hjerte og kar!

En WHO-rapport i 2003 konkluderer med at det er overbevisende dokumentasjon for at et daglig inntak av 400-500 g frukt, bær og grønnsaker og belgvekster reduserer risiko for koronar hjertesyk- dom, hjerneslag og høyt blodtrykk.

Regnbuetips til hverdagens

  • Røde og rosa jordbær, bringebær og rips i smoothies sammen med ferskpresset eplejuice, litt syrnet melk og frossen banan.Vannmelonbiter er nydelige i grønn salat. Kirsebær spises som de er til kveldskos. Rødbeter kan pannestekes i skiver eller ovnsbakes med litt olivenolje og mineralsalt. Tomater ovnsbakes, hakkes med basilikum og hvitløk til salsa, skives til pålegg med litt olivenolje og basilikum.
  • Orange – gresskar ovnsbakes, cantaloupemelon er nydelig i salaten sammen med valnøtter og skinke, gulrot kokes og moses til gulrotpurè, mangopurè blir den nydeligste dessert sammen med litt yoghurtis.
  • Gule – sitroner skives sammen med ovnsbakt fisk, mais kokes og moses til purè, ananas skjæres i biter til kveldskos og gule pærer blir til sjokolademousse sammen med 1 ss rå sjokolade og litt lønnesirup.
  • Grønn– agurk blir til tzatsiki, asparges ovnsbakes med parmesan og mandelflak, avokado moses til purè og brukes både som dip og pålegg. Paprika, brokkoli og bønner ovnsbakes med litt olivenolje og mineralsalt.
  • Blå og lilla – blåbær og bjørnebær egner seg godt i smoothies, røde løk skives til gresk salat, aubergine skives og brukes som «hamburgerbrød» eller «lasagneplater» og fiken blir til sjokoladekuler sammen med rå kakao.
  • Sort – sorte oliven nytes til kveldskosen, solbær er nydelig til toddy og i smuldrekake, dadler og sorte plommer løfter smaksopplevelsen av ost.
  • Hvit – banan fryses og brukes i smoothies, blomkål blir nydelig suppe eller blomkålpurè, hvitløk og ingefær stekes med i de fleste panneretter, champinon nytes rå i salater eller pannestekt og løk kan bakes som bakt potet.