Berits blogg

Spis farger for et mer fargerikt og lengre liv

Spis farger for et mer fargerikt og lengre liv.

Plantefarger hindrer vektøkning med alderen, forebygger sykdom og forlenger livet. Det viser en studie med hele 124086 deltakere fra tre store befolkningsundersøkelser (Health Professionals Follow-Up Study, Nurses Health Study og Nurses Health study II). Øker du inntaket ditt av fargerike bær og grønnsaker, får du plantefarger (flavonoider) som beskytter deg mot både vektøkning, sykdom og fremskyndet aldring.

Er du midt i livet og beroliger deg selv med at vekten din er så nogen lunde stabil, med en økning på 4-5kg etter fylte 40 år? Ja da må jeg nok skuffe deg med at dette i helsesammenheng ikke er beskjedent og at du har svært mye å vinne i livskvalitet bare på å kvitte deg med 5 kg.

En studie fra Harvard oppsummerte nylig at selv beskjedne 4-5kg vektøkning fra 40-60 år kan øke din risiko for å få Type-2-diabetes med 40-70%, og løfter din risiko for flere typer kreft med hele 24-59%.

Hva oppnår du med en kopp ekstra bær og grønnsaker hver dag?

  • En bedre vektutvikling
  • Dempet inflammasjon i kroppen
  • Dempet oksidativt stress og bremset aldring
  • Forebygging av ereksjonssvikt
  • Øker vekstfaktorer som styrker fornyingen av nerveceller
  • Forebygging av Type-2-diabetes, hjerte-karsykdom og kreft

Løsningen finner du i grønnsaksavdelingen. Sikre deg fargerike bær og et variert innslag av flavonoidrike frukt og grønnsaker som epler, pærer, bananer, appelsiner og grapefrukt, paprika, rødbete, urter (især persille), løk og hvitløk, rødkål og grønnkål, sort og grønn te og til og med kaffe og mørk sjokolade.

Visste du at opptaket av flavonoider fra løk er dobbelt så stort som fra te og tre ganger så stort som fra epler?

Visste du at kakaobønnen består av hele 20% flavonoider? Og at mørk sjokolade kan bedre kognitiv fungering som konsentrasjon og hukommelse?

Et samvirke av mer enn 6000 ulike flavonoider demper oksidativt stress og inflammasjon i kroppen din, så du kan nyte den beste utgaven av deg selv – og leve enda lenger!

 

Referanse:

  • Bertoia, M. L., Rimm, E. B., Mukamal, K. J., Hu, F. B., Willett, W. C., & Cassidy, A. (2016). Dietary flavonoid intake and weight maintenance: three prospective cohorts of 124 086 US men and women followed for up to 24 years. bmj, 352, i17.