Oppskrifter

Syltet rødbete og rødløk

Nyt syltede rødbeter og rødløk fra eget spisskammers gjennom vinteren.

Prebiotika

Fiberrike rotgrønnsaker som rødbete er sammen med løkfamilien (løk, purre, hvitløk), og helkorn som havre og rug kjent for å være god prebiotika, eller «mat” for snille bakteriefamilier  i magen.

Se for deg en travel by i magen med milliarder av snille bakterier som jobber for deg. De klipper opp næringsstoff til oppsugbare småbiter, lager vitaminer, hormoner, bekjemper sykdomsfremkallende bakterier og sørger for at immunforsvaret ditt jobber effektivt. De må fóres riktig slik at de styrkes og trives og kan jobbe effektivt dag og natt. Den type fiber som finnes i rotgrønnsaker, løk og enkelte kornsorter liker de veldig godt.

Trenger du flere oppskrifter med rødbeter til inspirasjon burde du prøve disse:

Mens vi koser oss med sødmen i en ovnsbakt rødbete fyller vi kroppene våre med kraftige antioksidanter, flere ulike vitaminer (folat, B, C, E) og rikelig med mineraler som både kalsium, jern, kalium, magnesium, kopper, fosfor og sink.

 

Ingredienser

Syltet rødbete og rødløk

  • 500 g øko rødbete
  • 1 stor rødløk

Lake

  • 3.5 dl 7% eddik
  • 350 g rårørsukker
  • 2 ss karve

Slik gjør du

Syltet rødbete og rødløk

  1. Vask rødbetene godt og kok dem i vann til de er møre. Skjær dem i ½ cm tykke skiver. Skjær gjerne med riflet kniv for å få de finne rillene i skivene.
  2. Rens og skjær løken i tynne ringer.
  3. Kok opp laken, slå ned temperaturen og legg rødbeteskiver og løkringer i laken. La det hele trekke i 10 minutter.
  4. Hell alt over på lufttette glass som avkjøles og oppbevares i kjøleskaptemperatur. Smaker godt både på brødskiva og til kjøtt og fiskeretter. Jeg elsker denne kombinasjonen sammen med sursild eller sennepssild på brødskiva, toppet med litt frisk persille.

Lake