Helse

Topp 10 matpakketips

Er du lei av din vanlige matpakke og har lyst på noen flere tips til variasjon? Hva med litt smart hjernemat i lunsjboksen?

Det er lurt å spise flere små måltider gjennom dagen for å opprettholde både konsentrasjon, oppmerksomhet og overskudd. Påfyll av hjernefòr fra lunchboksen er en mulighet!

Les også: Smarte matpakker

Varier maten gjennom uken for å sikre nok av de ulike næringsstoffene som er byggelosser for milliarder av hjernecellefabrikker som jobber for deg. Sats på rene råvarer for flest byggeklosser per tygg. Begrens bruken av ferdigmat, bearbeidet kjøtt, fint brød, hvit ris, søte pålegg og søte drikkevarer.

Pakk kreative lunchbokser av ren, naturlig mat. Lag morsomme varianter og involver gjerne barna i matpakkelagingen. Får de velge ingredienser selv fra et fornuftig utvalg, øker sjansen for at de også spiser dem.

Det behøver ikke å være så vanskelig! Varierert og sunt kan også være kjapt å sette sammen.Du kan lage en kurv som står på frokostbordet med tørrvarer du gjerne ser at barna putter inn i sine lunchbokser, sette frem en boks fra kjøleskapet med oppskåret frukt/grønt og sende med deler av gårdsdagens middag.

Velg mat fra flere ulike matvaregrupper hver dag:

  1.  Meieriprodukter som melk, smør, rømmedip, yoghurt og ostebiter
  2. Frukt som fruktbiter av flere slag eller fruktsalat
  3. Bær i fruktsalat, smoothies eller fros ne bær som tiner frem til lunch servert med yoghurt
  4. Grønnsaker i salater, suppe på termos eller i biter. Små hele tomater, brokkoli-og blomkålbuketter, agurkstaver, paprikastaver, gulrotstaver, kålrotstaver + dipp
  5. Grove kornprodukter dvs. brød bakt på fullkornsmel (med kli og kim) – gjerne økologisk
  6. Frokostblanding av fullkorn som havregryn, rugflak osv. sammen med kvernede frø
  7. Nøtter og frø i en liten boks. Rå, usaltede nøtter eller økologisk nøttesmør. Varier med mandler, hasselnøtter, valnøtter, cashewnøtter, paranøtter og sesamfrø, solsikkekjerner, gresskarfrø osv.
  8. Proteinrik mat som rent kjøtt som pålegg og i salater, fiskepålegg, eggesalat og hummus (kikerter)
  9. Naturlig fett fra oljevinaigrette, avokado og nøtter (samt fra meieriprodukt, egg og fiskepålegg). Avokadodipp eller guacamole som dipp til grønnsaker eller istedet for smør på brødet. Behold avokadosteinen i dippen så holder den seg friskere frem til lunch.
  10. Tørstedrikk i form av rent vann – ev. smakstilsatt med skiver av agurk, lime, appelsin og liknende

Lunchboksen blir noe vi gleder oss til å oppleve på grunn av både smaksopplevelsen,variasjonen og det visuelle uttrykket etterhvert som vi eksperimenterer med stadig nye ingredienser. Har dere oppskrifter og tips til kreative lunchbokser dere gjerne vil dele, setter jeg pris på om jeg kan bidra til at flere kan få ta del i flotte forslag. Ha en kjempefin dag på skole og jobb eller hjemme!