Helse

10 tips mot søtsug

Sterk søtsmak kan gi søtsug enten søtsmaken skyldes sukker eller kunstige søtstoff.

Søtsuget er plagsomt og kan virkelig ta overhånd i perioder. Da er det flott at det finnes råd. Greier du å redusere inntaket av søtt så øker din følsomhet for søtsmak, andre smaksopplevelser blir rikere og nytelsen desto større!

Sukker og de rafinnerte hvite får skurke-rollen i det nylanserte barneboken Sukkerkok i hodet. Les mer: Hva er så galt med sukker?

Søtsug synes å plage noen mer enn andre. Mens enkelte bare kan la være å innta søtt, sliter mange og opplever nederlag ved ikke å greie å holde seg unna søtsaker.

Raffinert sukker er ikke bra for helsen av flere grunner. Det tilfører kroppen mange kalorier uten å tilføre nyttige næringsstoffer.  Opptak av sukker i cellefabrikkene krever insulin. Høyt blodsukker krever stor insulinproduksjon, noe som etterhvert kan lede til nedsatt insulinfølsomhet og videre diabetes type 2. Omdanning av sukkeret til energi inne i cellene forbruker både B-vitaminer (tiamin) og mineraler (eks. krom). Mangel på disse næringstoffene kan forårsake eller forsterke både fysiske og psykiske plager.

10 tips for å dempe søtsug:

  1. Forsøk å unngå eller kutte kraftig ned på søtsmak en ukes tid. Det gjelder både tilsatt sukker, kunstig sukker, og fruktsukker i store mengder – som eple eller drue juice eller mengder av søt frukt. Alt kutt hjelper! Desto mer du klarer å kutte ut, desto mindre søtsmak trenger du for å tilfredstille søtbehovet ditt videre.
  2. Spis mat som kan stabilisere blodsukkeret, som langsomme karbohydrater fra fiberrike matvarer (grove kornprodukter, grønnsaker, nøtter, frø) og krydder/urter, som kanel
  3. Spis proteinrik mat, som gir lavere insulinsutskillelse og et stabilt blodsukker.
  4. Spis mineralrik mat som sikrer bra krombalanse i kroppen, som fullkorn, skalldyr og rent kjøtt.
  5. Lag alternativ kveldskos du blir forsynt og tilfreds av; se under for tips
  6. Drikk urtete med kanel, fenikkel eller lakris, som kan gi demping av søtsug hos noen
  7. Lag en smoothie med youghurt naturell og friske bær
  8. Lag en kaffe latte med litt kanel
  9. Tenn et kubbelys med vaniljeduft; noen synes søt lukt faktisk også kan hjelpe mot søtsug
  10. Gå en tur og få tankene over på noe annet

Tips til alternativ “kosemat”

Mange av oss får lyst på “noe godt” på kveldene, og da kan sukkersuget være vanskligst å bekjempe.

Kveldskos etter en avsukring kan bestå av skivede tomater med oliveolje, ren skinke, en håndfull nøtter og litt frukt. Jeg velger grønn te som varm kosedrikk på kveldene.

Forslag til alternativ kveldsmat du blir forsynt og tilfreds av å spise:

  • Grønnsaker og dip, f.eks. proteinrik hummusdip  eller nydelig avokadodip
  • Rå, usaltede nøtter og frø av ulike slag (evt. lettristedede)
  • Mørk sjokolade – minst 80%
  • Kaffe latte med 1ts pulver av rå sjokolade (koffeinfri kaffe for den som ikke tåler koffein på kvelden), gjerne med et lite kaneldryss
  • Hjemmelaget knekkebrød delt i småbiter m/ rømmedip
  • Ren skinke med melon
  • Ost

Hvis du “koser deg langsomt”, dvs. spiser små biter av ost, noen få nøtter i gangen, spiser fiberrike grønnsaksstaver og proteinrik hummus og koser seg med te eller andre varmedrikker, er sjansen for å få i seg for mange kalorier gjennom kveldskosen mindre. Næringsstoffene rekker da å stimulere metthetssenteret i hjernen, før du har spist for mye, og du kjenner deg behagelig forsynt.

Så kan du bare kose deg ved tanken på alle de vidunderlige byggeklossene for kroppen slik kveldskos kan bidra med.