Helse

Trenger du omega-3?

Min mormor sa alltid “spis fisk og bli frisk”. Hun hadde nok helt rett.

Så altfor mange moderne mennesker herjes av oksidativt stress og inflammasjon, blir overvektige, sliter med livsstilsrelaterte helseplager og eldes før tiden. Telleverket inne i cellene løper løpsk og den biologiske klokka tikker i rekordfart. Vi kan leve lenge, men vi sliter med både overvekt og helseplager. Min mormor sa alltid “spis fisk og bli frisk”. Hun hadde nok helt rett.

Både fisken, fiskeoljen og algene i havet bidrar med fettsyrer som demper både inflammasjon og oksidativt stress. Fettsyrer som hjelper immunforsvarets celler å rydde fremmedstoffer av veien, og som er byggeklosser i nye cellemembraner som vedlikeholder seg selv og deler seg til nye celler. Det foregår hele tiden, derfor behøver du rikelig med fettsyreleveranser hele året rundt.

Kroppen din består nemlig av milliardvis av celler. Hver enkelt celle er som en liten fabrikk. Cellene rehabiliterer vegger og tak med kolesterol og strake mettede fettsyrer, mens sikksakkformede unettede fettsyrer blir til nye viduer og dører. De produserer alt du trenger for at du skal kjenne deg glad, energisk og konsentrert. De produserer bindevevsfibre i huden, muskelfibre til sterke muskler, hormoner og signalstoffer som besørger både god sinnsstemning, en hvilende nattesøvn, smertedemping, konsentrasjon og hukommelse.

Cellenes søppelsorteringsanlegg

I tillegg har de sitt eget system for avfallshåndtering. De bryter ned sitt eget søppel og resirkulerer byggeklossene til nye byggverk eller de forbrenner søppelen til energi. Denne evnen til å resirkulere søppel svekkes med alderen. Etterhvert vil avfallshaugene, eller ødelagte proteiner, hope seg opp i og rundt cellene og lede til betennelser og sykdom. Dårlig søppelsortering betyr aldersrelaterte helseplager i ung alder. Nå viser det seg at tilstrekkelige mengder omega-3 setter fart på cellenes søppelhåndteringsanlegg.

Alt du behøver å gjøre er å sikre deg omega-3. Så kan kroppen din holde seg vedlike, immuncellene besørge et sterkt immunforsvar, betennelser dempes, hjertet holde seg slagkraftig og hjernen skilte med god konsentrasjon og hukommelse. I bidrar omega-3 til en yngre hud ved å sikre at hudcellene reparerer seg etter solskade. Omega-3 blir som solkrem fra innsiden.

Tilskudd av Omega-3 hele året

Cellemembranen bygges for det meste av fett. Til det trenger cellene både mettede, enumettede og flerumettede fettsyrer. Noen fettsyrer kan de bygge selv, men plantenes linolsyre (omega-6) og alfalinolensyre (omega-3), må de få tilført fra matfatet.

I kroppen bygges planteomega-3 (ALA) om til langkjedede omega-3-fettsyrer (EPA, DHA, DPA). Det er en krevende prosess. Fisken har allerede gjordt jobben for oss, slik at om vi spiser fisk eller tar fiskeolje så får vi langkjedet omega-3 klar til bruk. Vi sier at omega-3 fra havet er mer biologisk tilgjengelig for kroppen enn omega-3 fra planteriket.

Imponerende virkninger av Omega-3

Langkjedet omega-3 (EPA, DHA, DPA) kan skilte med en rekke imponerende effekter. Vi vet at Omega-3 :

  • bygges inn i cellemembranen og besørger optimal transport av råvarer inn til cellefabrikker som roduserer på høygir.
  • kan øke følsomheten i bindingsteder eller reseptorer på utsiden av cellene, slik at signalstoff og hormone virker bedre. Det betyr at cellene lettere kommuniserer med hverandre.
  • kan sette fart på cellenes søppelsorteringsanlegg og bidra til å dempe betennelser og bremse fremskyndet aldring.
  • kan forebygge hjerte-karsykdom og flere typer kreft
  • kan bedre betennelsesrelaterte lidelser og autoimmune sykdommer. Det være seg rheumatoid artritt, Mb.Crohn, ulcerøs kolitt, psoriasis, lupus erythematosus, MS og migrene.
  • kan utkonkurrere omega-6 og hinder at overflødig omega-6 blir til betennelsesstoffer i kroppen. Derfor er forholdet omega-6/omega-3 I kroppen av betydning. Forholdet bedres ved tilskudd av omega-3.

Langt de fleste spiser for lite fet fisk. Samtidig har fiskens fettinnhold også falt betydelig med endret fòr om du velger oppdretsfisk. I tillegg får vi i oss altfor mye omega-6 gjennom ferdigmat og planteoljer som soya-, solsikke- og maisolje. Spis derfor mer sjømat, samtidig som du sikrer deg tilskudd av fiskeolje. Du trenger Omega 3 hver eneste dag gjennom hele året.

Visste du at:

  • American Dietetic Association konkluderer med en sannsynslig årsakssammenheng mellom inntak av EPA og DHA (1 g/dag) og redusert risiko for plutselig død av hjertesykdom.
  • European Food Safety Authority (EFSA) konkluderer med at fet fisk og kosttilskudd med omkring 250 milligram EPA + DHA reduserer risiko for død av koronar hjertesykdom
  • European Food Safety Authority (EFSA) konkluderer med at et inntak på omkring 2-4 gram EPA + DHA per dag er nødvendig om du vil redusere mengden triglyserider i blodet, og at omkring 3 gram per dag er nødvendig du vil oppnå et sunnere blodtrykk.