Oppskrifter

Valnøttpesto

Pesto er en enkel og god “saus” som kan sette preg på mye god mat!

Hjemme hos oss liker vi spesielt å koke opp bygg, blande i pesto og servere med laks eller kylling, men pesto kan også brukes til f.eks. fullkornspasta, eller som en liten tapanade på en kjeks eller en ristet brødskive. Bland også pesto og rømme og du har en nydelig næringsrik grønnsaksdip.

Rett fett!

Vi trenger 20% umettet fett og 10% mettet fett i kosten. Det umettede fettet består av enumettet og flerumettet fett. Planteoljer som kaldpresset olivenolje er en av mange kilder til naturlig umettet fett.

For ytterligere å oppnå en optimal balanse mellom omega-3 og omega-6 kan vi bruke ristede valnøtter i hjemmelaget pesto. Valnøtter er også tilgjengelig overalt og er rimlegere i innkjøp enn de mer tradisjkonelle pinjekjerner. Passer en hverdagsrett godt..

Dette trenger du:

  • 75 g parmesan
  • 5 ss valnøttkjerner (du kan også bruke pinjekjerner, cashewnøtter, mandler eller hasselnøtter)
  • 1 potte basilikum
  • 0,5 dl kaldpresset, ekstra virgin olivenolje
  • 2 fedd hvitløk
  • salt og pepper etter smak

Ingrediensene blandes i en stavmikserbolle. Tilsett olivenolje til du synes konsistensen er passe.

Rist nøttene lett i en stekepanne på svak varme, helt til du kjenner det begynner å lukte nydelige ristede nøtter.

Tips: Forlat ikke nøttene, men rør litt regelmessig. Nøttenes naturlige umettede fettsyrer ødelegges fort på for sterk varme.

Bland alle ingrediensene til pestoen i en stavmikserbolle og pisk sammen din pesto. Tilsett mer olje om du vil ha den mer flytende.

Vil du ha rød pesto? Bytt ut basilikum med soltørkede tomater!