Oppskrifter

Yoghurt i glass

Det finnes et hav av ulike typer ferdig yoghurt i beger på butikken, men blander du dine egne frokostyoghurter har du kontroll på både "tilsatt sukker" og tilsetningstoffer.

Bland dine favorittsmaker og få den beste starten på en flott dag.

Du kan også berike dine egne yoghurter med mer bær, nøtter og frø. Lek med ulike smaker og gled deg til å stå opp til en fargerik yoghurt-opplevelse. Den tilfredsstiller dine smaksløker som en dessert og fyller kroppen din med  byggeklosser og energi. Det er flott å begrense mengden «tilsatt sukker» i mat, fordi dette er raffinert og strippet for næring. Det betyr ikke at sukkeret bare er tomme kalorier, men at det faktisk stjeler vitaminarbeidere og mineralverktøy fra cellefabrikkene dine når det skal forbrennes. Les mer om dette i boken Mat til sinns under tema «Blodsukkerbråk».

Ta det du måtte ha i huset – frosne bær går også fint. De tiner undervegs. Lag pure av epler og pærer som ikke frister lenger, eller bruk overmodne bananer.

Dette trenger du:

  • yoghurt naturell eller gresk yoghurt (1-1,5 dl per glass)
  • honning, lønnesirup eller fruktpure som søtning etter smak (kan sløyfes; jeg brukte litt honning og eplepure)
  • frokostblanding eller havregryn
  • friske bær (jeg brukte blåbær, bringebær, jordbær)
  • frukt (jeg brukte kiwi og mango)
  • nøtter og frø (jeg brukte mandler, valnøtter, rå peanøtter og knuste linfrø)

Finn frem glass med tette lokk. Legg lagvis yoghurt, frukt, bær og hakkede nøtter og frø. Strø over frokostblanding eller havregryn ved servering. Glassene holder seg fint i kjøleskapet i en uke.

Tips: smaksett yoghurten ved å kjøre den i blenderen sammen med frukt, bær, vaniljeekstrakt, kanel og liknende. Prøv deg frem etter smak.

Yoghurt2